Pages

lagi-lagi masa


Bismillahirrahmanirrahiim.


Hujung minggu ini agak mencabar bagi saya sebenarnya.


1 eksperimen report, 1 assignment dan projek bertukang perlu disempurnakan dalam hujung minggu ini juga. Plan awal saya, terpaksa saya batalkan berdasarkan kemampuan saya ketika ini.Siang tadi sepatutnya saya akan ke kyusyu. Menziarahi dan bertemu lutut dengan mereka-mereka yang saya cinta. Apakan daya, sepanjang siang saya di hadapan monitor dan cuba untuk menyempurnakan semampunya eksperimen report yang perlu dihantar isnin nanti.


***


Kalau dahulu bolehlah report yang sejumlah itu tidak mempengaruhi apa-apa dalam kehidupan saya. Tunggu hendak dihantar, baru ingin disiapkan.


Kini berbeza.


Masa saya, bukan untuk saya seorang. Banyak orang yang perlu difikir, banyak hal yang perlu dipertimbangkan.


Dari merancang hari ini hendak buat apa, kepada jam ini hendak buat apa.

Berganda-ganda.


Alhamdulillah, inilah yang memaknakan kehidupan.

Saya juga masih sangat lemah, dan banyak lagi masa saya yang saya sia-siakan. Bisakah saya menjadi lebih baik dalam merancang masa?


Bak kata murobbi saya,

seharusnya kita ini "amin dan irad"

yang amanah dan bijak mengurus


***


Saat lepas ini, mahupun esok, ataupun lusa ataupun bila-bila yang datang, kita akan pergi meninggalkan dunia. Apakah yang kita lakukan sekarang ini "is worthy for the eternity lifeof akhirah?"


entah,

sebab kita tak tahu kan. Tapi adakah kita sedang bersedia dan bersungguh-sungguh mahu bersiap?


Sesungguh mananya kita hendak mengenal Tuhan, sebagaimana bersungguh-sungguhnya kita menghadap benda yang langsung tidak difahami semasa lecture di sekolah?


Bersegerakah kita menuntut ilmu hendak mengenal pencipta, sebagaimana bersegeranya kita bila nama kita dipanggil sensei?


No, no, no.


Dunia is not everlast.

I know that you know it.


Maaf, entri dengan bahasa merepek.

Syndrom mamai mungkin sedang menyerang.

Sudah melewati 1.30 pagi sekarang.


Assalamualaikum ...

No comments:

Post a Comment