Pages

susun



Bismillahirrahmanirrahiim,

Alhamdulillah, tadi saya bersama keluarga besar Yamaguchi saya berkoyoumi (tengok daun merah2 musim luruh) di Iwakuni.


Dalam banyak-banyak aktiviti yang kami lakukan, saya secara tidak sengaja "terjoin" teman saya yang seorang ini bermain susun batu. Iyalah kan, sudah selesai mengisi perut sambil menikmati pemandangan air sungai yang mengalir.. datang pula idea hendak main susun-susun batu ni.

Semasa menyusun batu ini, " common sense " yang akan difikirkan oleh penyusun batu ini adalah bagaimana memilih bat yang paling sesuai untuk memastikan binaan yang bakal di bina itu tinggi dan yang paling penting, tidak jatuh.

Batu paling bawah,itulah yang paling asas. Jika salah memilih yang bawah.. jangan diharap akan terbina binaan yang tegak menjulang.

Dan yang paling saya takuti, ketika giliran saya meletakkan batu yang seterusnya.. binaan itu akan jatuh.

Ya, jatuh disebabkan tangan saya.

***

Begitulah, kita selalunya mengidamkan menuju ke Ustaziyatul A'lam. Kepingin agar islam itu kembali tertegak sebagaimana yang kita belek-belek dari kata-kata syuyukh, mahupun dari bacaan buku-buku sendiri.

Walaupun ketika mana UA itu terbina, dan kita tidak melihatnya.. tetapi kita selalu berharap moga kudrat kita yang sekerdil inilah yang menjadi tangan-tangan yang membina UA itu.

Hendak membina bangunan setinggi langit, asasnya lebih dalam dari tinggi bangunan itu.
Alah, macam iceberg!

Kita masih di fasa asas. Membina diri kita sendiri.
Ayuh, kuatkanlah,berpimpinlah menaiki tangga.


Jangan berangan-angan sahaja.


No comments:

Post a Comment