Pages

......



Bismillahirrahmanirrahiim,

Saikin macam-macam perasaan bergolak dalam hati. Kadang-kadang rasa pergerakan diri yang perlahan, rasa sedih, rasa bimbang, rasa kecewa...oh, maaf boleh dikatakan lebih 50% perasaan yang berbaur negatif itu hadir.

Dan saya perasan yang saya kadang-kadang cepat rasa terlalu meringankan study saya. Saya mungkin akan terus menerus menghadapi perasaan ini sehinggalah saya melepasi ujian ini dengan tenang dan terus maju ke hadapan. Selalu juga memori ketika saya di bangku sekolah dahulu bermain-main dalam ingatan. Kadang-kadang pelik bagaimana saya boleh berusaha sebegitu rupa berbanding sekarang. Makan dengan membaca, sanggup balik lambat sehingga lewat petang semata-mata untuk menelaah subjek sejarah di luar sekolah, sehingga dalam bas pun saya isikan dengan membaca.

Kuncinya satu, saya ada matlamat dan saya berusaha sekuat mungkin untuk saya capai matlamat itu! Walaupun saya tidak tahu sebenarnya matlamat itu berakhir apabila saya telah capainya.

Membelek kenangan itu membuatkan saya terkadang menjadi sedih dengan diri sendiri, kenapa saya tidak mampu untuk produktif seperti itu, kenapa kadang-kadang saya terasa begitu lemah, dan kadang-kadang begitu mudah saya lepaskan peluang-peluang emas yang ada depan mata.

Saya sedih kerna saya perasan yang saya belum cukup mencerna matlamat kehidupan saya yang sebear-benarnya untuk saya terjemahkan dalam kehidupan saya. Menjadikan segala apa yang saya lakukan sebagai ibadah kepada Allah dan menjadi khalifah atas bumi.

Sepatutnya ia mendorong semangat untuk saya menjadi lebih dan sangat-sangat hebat berbanding zaman saya tidak mengenal matlamat kehidupan saya!

Saya terkadang merasa kasihan dengan diri lantaran hal-hal ini wujud sebagai tanda yang iman dan taqwa saya belum mampu menggerakkan saya lagi. Semestinya tidak cukup untuk saya duduk diam dan menangisi kekurangan iman dan taqwa itu..

Allah, saya butuhkan kekuatan... saya butuhkan "bekalan" untuk menyusuri jalan ini.

Allah, saya hidup dimana saya dikelilingi manusia yang semuanya hanya berlakon semata-mata. Senyum yang dibuat-buat, mementingkan diri dan tidak mengambil tahu hal orang lain. Allah, kuatkan saya agar tidak terpengaruh. Allah, hidupkan perasaan manusiawi dan akhlak yang baik dalam diri saya. Allah, saya tidak mahu menjadi manusia yang kaku...

Allah, ampunkan saya sekiranya saya terlalu banyak merungut dan ayat saya lebih banyak dari tindakan.

astaghfirullah..

*saikin=lately

No comments:

Post a Comment