Pages

penyakit kita


Bismillahirrahmanirrahim,


Tidak pasti adakah semua orang pernah melalui penyakit ini.

Tapi saya pernah merasainya dan namun kini saya hairan sendiri.

***

Saya: " Dik, akak rasa apa kata buat jadual untuk contact your mad'u? Mungkin satu cara untuk elakkan terlupa nak mesej dan rapatkan hubungan dengan dia "

" Erm.. saya tak biasa sebab mungkin saya pun jarang dimesej oleh murobbi-murobbi saya "

Saya: ........ (speechless)

***

Bila saya kenang semula, memang ini situasi yang pelik. Bahkan saya juga pernah mengalami perasaan seperti adik itu. Jika diri tidak dapat mencapai itu dan ini, salahnya itu jatuh terus pada murobbi.

Astaghfirullah.

Bagaimana ya pada mereka yang tidak berada dalam tarbiyyah?

Jika mereka tersungkur mengalami kejatuhan, pada siapa mahu ditudingkan jari?

" Cikgu kat sekolah dulu tak ajar"

" Emak ayah tak pernah tunjuk "

Tidak bukan? Malah jarang sekali mendengar sebegini.

Muhasabah buat saya, adakah berada dalam tarbiyyah ini lesen untuk mengaitkan kekurangan diri kita itu terus pada murobbi atau teman seangkatan? Pernah atau tidak ya kita punya suatu perasaan yang menolak segala sangkaan dan mahu bangun dengan gagah mengatasi kekurangan diri?

Bagaimana pula dengan mereka yang masih boleh "survive" meskipun murobbi jauh beribu batu?
Alasan mereka lebih kuat untuk menyalahkan orang lain jika mereka lemah.

" Kami tak leh survive sebab murobbi takde depan mata, takde qudwah ".

Astaghfirullahal a'ziim.



Kebergantungan kita pada Allah atau pada murobbi?

No comments:

Post a Comment