Pages

Realiti 1

Bismillahirrahmanirrahiim,

alhamdulillah, Allah dengan kasih sayang yang super duper best sangat sangat masih memberikan kita kehidupan meskipun memang hambanya ini sangat super dahsyat kedurhakaannya.

selawat dan salam buat Rasulullah SAW, para sahabat dan yang super sabar merentas jalan ini.

***

Berada dalam alam realiti memang perasaannya sungguh real.
Dan saya mungkin tidaklah layak untuk mencoret lebih, dan catatan ini pun sekadar untuk nota diri sendiri.

Baru bergraduasi, tanpa kerja, tidak mempunyai lesen, dan tinggal bersama keluarga merupakan pakej lengkap  untuk bermalasan dan beralasan untuk tidak bergerak dan membebaskan diri setelah pulang ke tanah air.
Di sebalik mereka yang mencari alasan, tawaran untuk berjuang dijalan ini seperti titisan hujan yang lebat, tanpa henti di sini. Maka, dengan pakej yang lengakap (ataupun tidak lengkap) seperti diatas memungkinkan kita untuk menolak tawaran yang super duper dahsyat dan hebat ini.

Mungkin di tanah tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat mengenal tarbiyah itu, mujahadah untuk ke usrah, untuk ke daurah mungkin sudah terlalu sinonim. Sebaliknya, ia terlalu lain dengan bumi realiti ini. Mungkin jika di zaman menjadi pelajar itu , mujahadah yang dipandang dahsyat adalah pada travel berbelas jam untuk ke tempat program. Ataupun perlu mengeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk ini.
Namun, percayakah jika di bumi realiti ini, tidak perlu mujahadah berbelas jam sekalipun, mahupun mengeluarkan wang sebanding dengan di sana pun, jika diri kita kata tak nak...maka semua perkara boleh menjadi alasan untuk menolak.

Maka benarlah, ujian itu bukan pada perkara yang kita pandang besar kuantitinya.
tetapi juga pada yang kecil pada pandangan kita.

Mahu tidak mahu,
maka inilah tapisan yang pertama.

Selamat beramal!
Moga berjaya tertapis untuk layak ke peringkat seterusnya =)

No comments:

Post a Comment