Pages

sejuk


Bismillahirrahmanirrahim...

Sambil tubuh yang menggigil menahan sejuk yang menggigit, cucu kuatkan juga jari untuk memetik kekunci. Menulis sesuatu, mencoret laman ruang kosong yang sekian lama ditinggalkan. Bukan tidak sudi untuk berkongsi, tapi dek diri sendiri yang kurang pandai mengurus masa. Malu untuk mengatakan yang saya ini sibuk, cuma khilaf cucu yang memang kurang pandai mengurus masa.

Musim luruh yang sudah tiba, mengganti musim panas yang ditinggalkan lebih sebulan lalu, membawa makna tersendiri. Ya, sememangnya untuk ulul albaab, untuk ahli fikir, setiap kejadian Allah atas muka bumi ini semakin meluaskan pemikiran, membawa kerendahan hati yang amat, hati dan jiwa tunduk menyerah pada kudrat yang Maha Agung. Moga cucu dan pembaca semua tergolong dikalangan mereka, insyaAllah.

Musim luruh, yang mengganti musim panas. Beza, memang berbeza. Dari darjah kepanasan suhunya, dari suasananya, dan dari segala segi. Dikala musim panas dahulu sang pohon yang merimbun pasti bangga kerna dirinya punyai daun yang hijau lebat, punya bunga yang mekar gemilang, pasti di musim luruh ini dia bakal menundukkan diri. Rela dan redha bila daun yang ada pada tubuh pohon akan gugur, dan gugur, dan gugur dengan sebanyaknya bila tiba masa. Malah, yang hdaun yang hijau bertukar rupa. Dari hijau bertukar merah. Dari merah, bertukar kuning, langsung bertukar coklat dan gugur terus mencium tanah.

Nikmat dunia yang dibangga, yang dipuja-puja seperti dedaun itulah. Tidak kekal berpaut di pohon. Sampai masa bakal pergi. Jika nikmat dunia seperti perempuan, harta kekayaan, pangkat yang tinggi-tinggi jadi sandaran, itu menjadi satu kerugian.

Jika dipandang dedaun itu bagai diri yang teracun dengan dunia dan nafsu, gugurkanlah daun itu. Bermunajatlah pada Allah. Mohon diberi perlindungan dan kekuatan. Jika Allah beri kesempatan lagi, moga-moga kita koreksi diri. Bagai pucuk-pucuk dan kudup-kudup bunga yang bakal tumbuh bila musim bunga menjengah.

Kesejukan yang melanda sekarang. Moga kita tergolong dalam orang yang berfikir, orang yang bersyukur. Angin yang bertiup kencang, suhu yang makin rendah, titis hujan yang makin bertambah, kita sambut dengan tahmid. Biar kita sepadu dengan alam yang sedang bertasbih, sama-sama mengakui Allah itu Maha Agung.

Moga kita tidak jadi seperti yang bukan muslim;

" Sejuknya..kuatnya angin..Kenapa sejuk sangat ni?"

Kerna mereka tidak lihat disebalik semua ini ada keagungan yang patut kita rendahkan diri.

Sejuk yang melanda, moga tidak membekukan hati.,moga akal tidak cair untuk berfikir, moga tidak mengeraskan jiwa untuk tunduk dan merendah hati.

Aaah..moga jadi golongan yang berfikir, siapa lagi kalau bukan seperti Ulul Albaab..

3 comments:

  1. "Kesejukan yang melanda sekarang. Moga kita tergolong dalam orang yang berfikir, orang yang bersyukur. Angin yang bertiup kencang, suhu yang makin rendah, titis hujan yang makin bertambah, kita sambut dengan tahmid. Biar kita sepadu dengan alam yang sedang bertasbih, sama-sama mengakui Allah itu Maha Agung."

    suka dengan ini!!...:-)

    ReplyDelete
  2. tadi tqah jumpa sekor kucing.. dia bersin2 kesejukan.. tiba-tiba masa tqah duduk dekat bench.. dia datang n duduk kat peha tqah.. rasa warm sangat-sangat.. tiba-tiba terasa.. awalnya tqah rasa kesian kat dia.. sebab sejuk and beza dengan kita dia tak ada shelter, heater, etc.. tapi lepas tu gyakuni, tqah rasa.. Allah seolah-olah dah kurniakan teman buat tqah waktu tu, yang sangat kesejukan.. and dia datang duduk, warm badan dia tu yang gyakuni bantu buat tqah rasa selesa dan terus elak dari merungut yang bukan-bukan.. gomenne.. type banyak2 tiba-tiba.. tapi nantoka.. feels like sharing.. how grateful I am today :)

    ReplyDelete
  3. hehe..

    kalaulah boleh dianggap i lah kucing tu..sebab i pun tak tahan sejuk jugak :P..

    p/s:alhamdulillah tiqah dah buleh tulis komen kat blog ni. Ippai komento kaite hoshii~~:)

    ReplyDelete