Pages

bertambah satu


Alhamdulillah, bermula semalam cucu layak untuk bergelar sebagai pengundi pilihanraya Malaysia. Jazakumullah, terima kasih cucu ucapkan buat abah, emak, adik, dan teman-teman yang menghantarkan kiriman ucapan selamat hari lahir melalui sms, facebook dan ym. Moga-moga, doamu untuk cucu,menjadi penguat dan bekalan untuk menghadapi masa sekarang dan yang bakal menjelang (insyaAllah jika umur panjang).

Jika dalam entri tahun lepas ("selamat tinggal satu"), ketika cucu bercerita tentang ulang tahun kelahiran cucu yang ke-20, mungkin lebih banyak menceritakan proses transformasi cucu dari kecil ke dewasa, perubahan kematangan yang cucu lalui, dan ada juga cucu selitkan tentang kisah cucu ketika di alam sekolah dahulu. Al-maklumlah, rasa teruja bila umur meningkat dari 10-an ke 20-an. Hehe..

"Fizah, kalau besday fizah kan, mesti kena dengan exam kan?"

Ya tak ya juga lah. Kebetulan yang difikirkan, tetapi sudah disuratkan. Teringat kembali 11 November, dua tahun yang lepas, ulangtahun hari lahir cucu jatuh pada tarikh yang sama dengan peperiksaan EJU. Peperiksaan yang menentukan layak atau tidak untuk menyambung pelajaran ke Jepun. Dan semalam, jatuhnya juga pada hari cucu menduduki peperiksaan pertengahan semester. Maka, mahu atau tidak, cucu dengan redhanya menerima hadiah peperiksaan itu sebagai hadiah ulangtahun kelahiran :).

Masa berlalu tanpa kita sedar, tanpa kita hitung. Jika kita sedar, pasti kita mahu penuhi setiap masa dengan perkara yang bermakna.Sudah menjejak ke angka 21 tahun, tetapi cucu akan terdiam jika ditanyakan apa perkara yang sudah cucu lakukan sepanjang usia 21 tahun yang lepas. InsyaAllah, jika masih diberi kesempatan oleh Allah, moga-moga cucu dapat memaknakan usia mendatang.

Semalam, sewaktu membaca ucapan-ucapan selamat hari lahir menerusi facebook, ada juga teman-teman yang bertanya;

" Fiza, selamat hari lahir. Bila mau kawen?"

Aduhai, cucu rasa pelik kenapa mesti isu kahwin yang dibangkitkan? Bukan cucu tidak senang hati, atau tidak selesa, cuma sedikit pelik. Lalu cucu lontarkanlah persoalan itu pada seorang teman. Dia pun membalas;

" Umur 21 tu, orang tengok macam dah betul-betul dewasa. Kalau umur 20 tu kan, ibarat macam baru nak tukar alam dari remaja ke dewasa. Tak hairanlah kalau ada orang bangkitkan isu kahwin bila umur 21 tahun ke atas. Lagipun kawan sebaya kita kalau kat Malaysia kan ramai juga yang dah merancang untuk berkahwin ketika usia begini. Dorang pun dah habis belajar, dah ramai yang kerja. Cuma mungkin kita je yang tak rasa tu semua sebab kita masih belajar lagi kat sini "

Barulah cucu mengangguk faham. Bukanlah bermaksud yang usia 21 tahun sesuai untuk kahwin, tetapi apa yang cucu anggukkan itu adalah berkenaan dengan kedewasaan. Sama ada dewasa penampilan, atau yang lebih penting, dewasa pemikiran.

MESEJ DARI ABAH

" Happy birthday to you, dan selamat menjawab peperiksaan. Doa dari abah dan mak moga berjaya! Jangan lupa doa wahayyi' lana min amrina rasyada (dari surah al-kahfi, ayat 10)"

Cucu membaca mesej yang dikirimi abah di skrin telefon bimbit. MasyaAllah, rasa teruja yang amat bila membaca ucapan dan doa dari abah dan emak.Entahlah, rasa jarak yang semakin jauh ini bagai suatu rahmat. Jika dahulu, hari lahir kami 'diraikan' dengan sebiji kek dan cukup setakat itu. Tetapi hari ini, mesej abah pagi semalam sangat bermakna.Tidak terasa pun sudah 21 tahun cucu bergelar anak kepada abah dan emak. Rasa bagai mahu membesar dengan abah dan emak disisi.

UCAPAN DARI TEMAN

Lewat senja semalam, saya menerima panggilan dari teman rapat saya dari Tsukuba. Berkali-kali dia meminta maaf kerna kelewatan mengucapkan ucap selamat untuk cucu. Dek kerana cucu punyai urusan lain selepas itu, tidak dapat kami berborak panjang seperti biasa. Tetapi, sebelum itu sempat juga dia menitipkan pesan buat cucu;

" Fizah,happy birthday. Selamat menghampiri hari kematian "

Gulp.! Cucu menjawab salamnya dan menekan butang menutup talian. Dan ucapannya itu benar-benar buat cucu terfikir.

" S, jazakillah buat ucapanmu itu. Dalam ramai yang meraikan aku, kau kembalikan ingatanku untuk tujuan yang SATU ".

AKHIRNYA

Jazakumullah sekali lagi buat mereka-mereka yang mengingati hari lahir, dan mengirimkan ucap selamat untuk cucu. Tidak dilupakan teman-teman Jepun satu kuliyah di sini, Uki, Momo, Ueda, Hibinaga dan Yamamo.Juga, yang mengirimkan ucapan di facebook, ym, sms dan yang berhadapan, ketahuilah ucapanmu menggembirakan cucu.

dan cucu mohon maaf sekiranya ada ucapan-ucapan yang tidak sempat cucu balas.

" Selamat hari lahir. Moga umurmu dimasa lepas diredhai "

Amin...


3 comments:

  1. salam fiza.. happy birthday!! semoga sentiasa dlm kebaikan :) akak pun lambat wish ni..huahuahua inshaAllah kte jpe fuyu nt ye..soko made, gambarou lillah!

    salam sayang dr gifu

    ReplyDelete
  2. happy belated birthday,dri mama dena.semoga sihat slalu,panjang umur dan sentiasa d rahmati ALLAH.AMIN.

    ReplyDelete
  3. akak anonymous dr gifu:
    waalaikumussalam wbt.amin kak untuk doa akak tu. akak, jazakunallah untuk 'hadiah' malam besday fza tu ek. doakan akal dan pena fza sntiasa basah lillahita'ala

    -salam sayang dr yamaguchi-

    mama dena:
    amin..thanks mama~~
    huhu, terharunya mama dena wish besday fza. (TT)m

    ReplyDelete