Pages

Wakare-bi dan wida'


Bismillahirrahmanirrahiim.

Wakare-bi bermaksud hari perpisahan.

Setelah sekian lama saya berada di bumi " where's our smiles are guineine " lebih sepurnama lamanya, insyaAllah esok saya bakal pulang ke Jepun semula.

Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk saya bercuti dan pulang ke sini. Kali ini saya pulang bercuti paling lama dalam rekod. Sudah pasti impaknya berbeza. Seperti kehidupan di Jepun itu tidak wujud. Oh!

Pulang lama, ada risikonya. Bagi saya yang belajar di sebuah negara yang menggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa perantaraan, risau juga jika lidah keras untuk ber'nihongo' semula.

Saeki Sensei pernah berpesan pada saya;
" Nak mahir berbahasa, awak perlu berfikir dalam bahasa itu. Nampak tu, awak akan fikir yang itu denki' " sambil tangannya dituju ke arah lampu.

Walau apapun, ada perkara lebih besar dari belajar kejuruteraan, moga Allah mudahkan langkah saya dan kamu semua. Buat yang faham, moga-moga mengerti ;)

Buat teman-teman kenalan saya, dari yang sebumbung di SK Sungai Binjai, SAMT Hisamuddin, Ambang Asuhan Jepun, tidak dilupa teman sebaris saya akhwat fillah semua ... saya memohon maaf kerana tidak berpeluang berjumpa dengan anda semua.

Samaada secara personal,

mahupun yang mengundang saya ke rumah terbuka,

juga yang menjemput saya ke kenduri kahwin tapi saya tidak dapat hadir,

saya mohon maaf yang amat.

Mohon dititipi doa anda semua, ya. Kochira koso, saya mendoakan moga anda semua diredhai, dan diberi petunjuk oleh Allah sepanjang kehidupan ini.

Berjuanglah, jangan putus asa. Moga kita kembali ke destinasi akhir dengan selamat dan sejahtera.

InsyaAllah saya akan pulang, dengan penerbangan jam 11.30 malam dari KLIA ke Kansai Airport. Jika mahu 'wida'-wida' ' saya, marilah.


glosari;
-nihongo: bahasa Jepun
-denki: elektrik, lampu
-kochira koso: dari diri saya
-wida' : selamat tinggal (bahasa arab)

No comments:

Post a Comment