Pages

soft spoken


Bismillahirrahmanirrahim.

Latar tempat, kelas D22.
Latar tempat, kelas kikai ensyu ( mechanical practice ).

Saya sedang asyik menggeserkan keratan kayu pada kertas pasir. Pada saat itu,saya seorang diri dibelakang .

1jam setengah yang sebelumnya, ada perbentangan hasil kerja kumpulan. Bosan juga ya..huhu. Afwan, terus terang saya katakan, kumpulan saya antara yang tidak menampakkan kemajuan. Komputer riba teman saya yang mengurus bahagian programming juga rosak. Habis data-data didalamnya hilang sekelip mata.

Sepanjang kuliyah ini berlangsung lebih sebulan lalu, jujur saya katakan, saya mengambil masa yang amat lama untuk melukis seizu (lukisan kejuruteraan) bagi design robot-hand. Ada saaja silap saya di mana-mana. Saya pelik, bagaimana TA ( teaching assistant ) yang menjaga kumpulan saya, begitu sabarnya dia. Tambahan pula pelajar asing seperti saya. Sungguh dia meladeni saya, berkata dengan kelajuan dan bahasa yang mudah saya fahami. Kadang-kadang saya pelik, kenapa dia sangat soft-spoken?

Saya terkesan dengan perkara itu tadi.

Kenapa dia sangat soft-spoken dan sangat menjaga tutur bahasanya, kenapa saya tidak?
Itu baru soft-spokennya dia sudah membuatkan saya terasa.
Kenapa saya masih tidak menjaga tutur-kata saya?

Saya tidak dapat bayangkan Rasulullah SAW itu orangnya bagaimana. Subhanallah..membaca sirahnya sahaja sudah membuat jatuh cinta. Bagaimanalah sahabat-sahabat yang dahulunya pernah bersua muka.

Rasulullah SAW bukan sahaja soft-spoken, tapi dia manusia yang Allah jadikan the best mankind ever.

Ok, that's another thing to ponder.

Jaga tutur percakapan.
Elakkan dari menyakiti hati orang.
Sabar, sabar dan sabar.

Kerna tarbiyyah itu dimana-mana.

Alhamdulillah ~ :)

No comments:

Post a Comment