Pages

Yes, I'm Mutiah!

Bismillahirrahmanirrahiim.

Alhamdulillah, rasa terisi jiwa (dan perut juga! ;) ) bila Allah mengizinkan kami sesama onna tachi untuk duduk bertadarus dan tazkirah tadi. Kami tadarrus Surah Az-Zumar dan sedikit Surah Mu'min. SubhanAllah, banyak sangat dekat situ point yang kita boleh muhasabah. Rasa macam nak tercabut jantung, segan sebab terasa diperli Allah, malu dan sebagainya . Tazkirah kami tadi berlegar mengenai syukur, dan pertanyaan kepada diri sendiri. Adakah kita ini sedar dan syukur kepada Allah yang Maha Mencipta?

Selesai sesi tadarrus dan tazkirah, ada seorang antara kami yang berkongsi mengenai kisah sahabiah.
Kisah Muti'ah.
Bila adik itu mula bercerita tentang Muti'ah, ada beberapa pasang mata dan suara-suara usikan yang ditujukan pada saya.

Saya rasa tersipu-sipu.
Namun, jauh dalam hati lebih kepada rasa kagum yang amat.

***

Mungkin kamu akan hairan kenapa mereka memandang saya, dan saya pula sangat perasan untuk tersipu-sipu. Kerana, nama saya Muti'ah.

Ya, Muti'ah itu bukan nama sebenar dan ia nama panggilan saya di Jepun ini.
Hadiah nama ini saya minta dari seorang murobbiah kerana saya cemburu dengan Hafizah-Hafizah lain yang sudah memperoleh nama di belakang. Masakan tidak, dikalangan kami sahaja ada beberapa orang yang bernama "Hafizah". Bila nama Hafizah dipanggil, secara automatiknya kami akan menyahut serentak. Kelakar juga membayangkan perkara ini.

Ada Fiza Wafa', Fiza Syifa', Fiza Humaira' dan saya Fiza Muti'ah.

Muti'ah ini maksudnya orang yang taat.
Dan baru saya tahu yang Muti'ah ini nama seorang sahabiah pertama yang akan masuk syurga disebabkan ketaatannya kepada suaminya.

Saya masih tidak tahu mengapa nama ini dipilih untuk saya.
Tapi saya berdoa moga-moga saya dapat menjejaki Saidatina Muti'ah ini.

Amiin.

Mahu tahu mengenai Muti'ah ini?
Cuba awak google-google.
Klik sini pun takpe.

No comments:

Post a Comment