Pages

Berkorban dan mengorbankan


Bismillahirrahmanirrahiim,

19/6/2012
Mr M bercerita tentang keadaan kesihatannya yang terjejas terutamanya di bahagian respirotori. Mukusnya mengandungi darah, dan rasa sakit semasa turun naik nafas.

Mmm.

Pekerjaan yang kita lakukan, kadang-kadang berisiko tinggi, bukan sekadar menjejaskan kesihatan, namun juga mengancam nyawa. Seperti Mr M, pada mulanya dia rasa baik-baik sahaja walaupun menghidu chlorine dan bermacam-macam lagi bahan kimia yang lain. Ternyata, semakin lama..dia merasakan kesan buruk pada kesihatan.

That is!
Bila mendengar cerita Mr M ini, saya merasakan bahawa tidak hairan atau tidak pelik jika manusia mati (sanggup mati) untuk tugas. Apatah lagi tugas yang disukai dan dicintai. Seperti jihad, bilamana suatu hari nanti ia membutuhkan kita mengorbankan nyawa di medan qital, kita akan serahkan. Mati syahid ini mati yang mulia. Kita boleh terima jika pekerjaan kita itu berisiko tinggi mengancam nyawa, mungkin kita rasa terjamin dengan adanya SOCSO, insurans kesihatan dan bermacam-macam lagi. Namun, adakah kita bersedia dan rela jika suatu hari nanti kita diminta berada di medan qital yang taruhannya adalah nyawa?

Mmm.

Suatu refleksi. Allah banyak menunjukkan saya, bahawa segala apa yang dituntut di jalan ini, bukanlah perkara yang bukan-bukan ataupun mustahil. Kerana, manusia itu sendiri sanggup mengorbankan dirinya. Cuma yang membezakan hanyalah matlamat untuk apa dia mengorbankan diri. 

1 comment:

  1. sedihnya, bukan nak mati tapi nak carik rezeki :(

    ReplyDelete