Pages

resensi : VT



Alhamdulillah, dalam tempoh saya menghabiskan cuti di tanah tumpah darah sepanjang ramadhan ini, saya berkesempatan menghabiskan sebuah novel bertajuk VT.

Apa itu VT?

Jika pembaca gemar mengklik senarai laman web yang saya lampirkan diruang kanan lama ini, pambaca pasti pernah mendengar nama laman Langit Ilahi bukan? Ha, Hilal Asyraf pemilik laman blog Langit Ilahi jugalah yang menulis novel mantap VT ini.

Secara dasarnya, novel ini berkisar pejuangan sekumpulan pelajar menempuh pelbagai cabaran dan onak diri untuk menerajui sukan bola tampar sebagai medium memartabatkan islam dalam sukan.

Saya amat tertarik dengan cara penulisan saudara Hilal Ashraf yang begitu santai, gaya penulisan dalam novel VT yang sarat dengan istilah2 berkenaan bola tampar ini seakan-akan menarik saya untuk turut sama beraksi bermain bola tampar sewaktu saya membaca novel ini.

Adegan saspens, watak-watak yang mencuit hati, ditammbah lagi dengan rasa kagum saya pada watak Coach Hussam yang begitu bijak menyusun strategi membuatkan saya terus menerus mengikuti setiap halaman dengan penuh asyik.

Yang paling penting, mesej yang ingin disampaikan jelas, bahawa islam itu tetap tertinggi walau dalam bidang sukan.

Jika berkesempatan, ambil masa, nikmati novel ini dan rasakan anda sebagai pemain bola tampar yang punya rasa izzah sebagai muslim dalam diri. Malah tidak keterlaluan jika saya menyarankan bahawa novel ini berkategori MESTI baca selepas "Justeru Impian di Jaring " karya Zaid Akhtar, malah secara peribadinya VT ini saya rasakan sengatannya lebih berbisa.

Wassalam

No comments:

Post a Comment