Pages

saya tidak setanding kalian

Alhamdulillah, semalam saya berpeluang bertemu teman-teman satu kelas semasa saya mengambil kelas tingkatan 6 STAM dua tahun yang lalu. Walaupun saya cuma berpeluang berada bersama-sama mereka sekitar dua bulan ( menunggu keputusan SPM ), jemputan untuk ke alumni 2006 yang datang kepada saya melalui emel dari seorang teman, banar-benar membuatkan saya terharu. Terasa diri tidak dilupakan. Jemputan itu membuatkan saya ternanti-nanti pertemuan bersama mereka.
Walaupun yang hadir tidak seramai yang dijagkakan, barangkali masing-masing sibuk dengan pengajian masing-masing, peluang bertemu teman-teman saya yang kesemuanya kini belajar dalam kursus yang berbeza dengan saya, membuatkan saya benar-benar terpana.
Masakan tidak, tika kami yang telah lama tidak berjumpa, bila bertemu semalam, masing-masing berubah gaya dan cara. Teman-teman saya lepasan STAM 2006 kebanyakannya kini melanjutkan pengajian di Al-Azhar Mesir, USIM, Jordan, KUIS, dan serata bumi-bumi arab yang lain. Jika saya terlalu tersasul mengeluarkan perkataan-perkataan bahasa Jepun dalam percakapan saya, tidak kurang juga dengan teman-teman saya ini. Perkataan-perkataan arab yang keluar membuatkan saya benar-benar rindu dengan bahasa arab yang saya tinggalkan. Bahkan sebetulnya saya sanga-sangat cemburu. Bukannya apa, beruntungnya teman-teman saya itu. Bisa memahami bahasa al-Quran. Sedangkan saya masih merangkak-rangkak cuba memahami al-Quran melaui terjemahan di sebelah ayat.
Dalam pertemuan kami semalam, masing-masing diminta mengongsikan pengalaman di tempat pengajian masing-masing. Semasa slide dipertontonkan, saya cuma mampu mendiamkan diri dan mengangguk bisu. Sedangkan teman-teman yang lain sungguh ceria
" Ni la tempat rumah banin, sebelah tu rumah banaat..
kat sini takde lif. Biasanya masing-masing semangat nak belajar bila membayangkan dapat memijak tangga yang sama digunakan oleh sheikh-sheikh..
kelas aku ni, kalau bukak pintu depan, boleh terus nampak bukit uhud "
MasyaAllah, saya benar-benar cemburu dengan teman saya yang seorang ini. Alhamdulillah, rezeki dia dapat peluang belajar di Universiti Islam Madinah. Rasa teruja yang amat bila mendengar dia bersolat di Masjid Nabawi hampir setiap hari. Saya sahaja sangat-sangat menginginkan kunjungan ke sana.
Bila tiba ke giliran saya, saya tahu teman-teman saya yang lain itu amat menunggu-nunggu cerita tentang Jepun. Saya tidak terasa jika teman-teman saya itu hanya tahu Jepun sebagai sebuah negara yang maju dari segi teknplogi dan hiburan. Amat berbeda sekali Jepun dengan Mesir, mahupun dengan kota suci Madinah itu.
Saya cuma terangkan serba sedikit suasana di Jepun, hidup saya di Jepun bagaimana,dan apa gaya hidup dan pegangan masyarakatnya. Berkali-kali saya ditanya apa yang menjadi pegangan masyarakat jepun yang bersungguh-sungguh berkerja dan menjaga tatatertib walaupun mereka tidak punya pegangan agama, apatah lagi tiada kepercayaan terhadap tuhan. Saya cuma menjawab mereka punya kepercayaan diri yang tinggi. Tiada perkataan mustahil dalam kamus hidup mereka dalam mencuba.
Dalam banyak-banyak perkara yang saya cemburui pada mereka, dalam hati saya rasa syukur ditempatkan di Jepun. Masakan tidak, menurut cerita teman-teman saya dari Mesir dan Madinah, mereka amat sukar untuk meneruskan kelangsungan tarbiyah di sana. Pantang sahaja mendengar perkataan 'usrah' ataupun pertemuan yang nampak macam ingin membuat 'usrah', akibatnya bakal menempah nahas di Mesir. Jika sesiapa yang membaca sejarah, pastinya mengenal kekejaman pemerintahan Jamal Naser di Mesir yang sangat-sangat anti dengan Ikhwanul Muslimin.
Walau apapun, saya percaya Allah mengatur hidup saya dan teman-teman saya dengan perancangan yang sangat cantik. Moga-moga, walaupun saya mengaji dalam jurusan kejuruteraan, saya dapat menghayati alQuran dan merasai cantiknya islam.

1 comment:

  1. betul fiza ,x semestinya kita belajar engineering kita makin jauh dari ISLAM ..pada dasarnya semua ilmu dari ALLAH ..SO,tidak kira ilmu apa yang kita belajar ianya berbalik kepada ALLAH ...

    ReplyDelete