Pages

senyumlah



Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk menghirup nafas. Khususnya kepada pembaca, sudah tentu anda masih diberi ni'mat melihat, berfikir, menatap dan mungkin juga ni'mat untuk memetik kekunci komputer, meninggalkan sedikit buah fikir untuk laman ini. Dan tidak ketinggalan, bagi diri cucu yang masih diberi ni'mat kekuatan untuk menulis dan berkongsi cerita di sini. Alhamdulillah~

" Cucu gembira, yeay!"

Mungkin ada yang berasa begitu hairan kenapa gaya bahasa cucu sungguh riang untuk post kali ini bukan?

Mungkinkah kerna cucu dapat sesuatu yang selama ini
diidam-idamkan?
Hurm...

Mungkinkah juga kerana cucu bertemu dengan orang yang paling cucu hendak jumpa?
Erm, pun bukan..

Perkara yang membuatkan cucu gembira adalah,

SENYUM!

Rasa penat meladeni kuliyyah dari awal pagi seawal 8.40 pagi, kadangkala mengundang rasa letih yang amat sangat. Walaupun anggita badan tidak banyak bergerak, tapi dek kerana rasa termangu-mangu mahu menghadam dan memahami kuliyyah, benar-benar memenatkan otak. Tambahan pula semester kali ini yang lebih padat berbanding semester lepas, sedikit sebanyak mengurangkan riak ceria diwajah.

Tapi hari ini, cucu rasa gembira yang amat. Lazimnya seperti hari-hari biasa yang cucu lalui sebelum ini, cucu mengayuh basikal dengan perasaan tidak sabar mahu segera sampai ke rumah. Biar hilang segala resah dan gundah. Di pertengahan jalan untuk pulang ke rumah, ada dua orang makcik tua yang sedang ralit bersembang antara satu sama lain. Sebaik sahaja mereka perasan yang cucu sedang menuju ke arah jalan yang dilalui mereka, terus mereka menghentikan perbualan dan dua orang makcik
itu serentak senyum kepada cucu.

" Konnichiwa ~"

Terus cucu ucapkan selamat tengahari dengan hati yang berbunga-bunga dan perasaan yang lapang. Langung hilang rasa beban tidak faham kuliyyah yang bersisa dalam hati sejak tadi. Baru cucu sedar, senyum yang hanyalah sekadar senyum, adalah pemberian yang paling bermakna.

Maka dengan itu, pembaca barangkali sudah lazim dengan mafhum hadith Rasullullah SAW yang menyebut senyuman itu adalah sedekah. Mungkin kita kurang menghayati kepentingan senyum itu. Tetapi, ketahuilah bagi cucu dan semua orang yang bertemu dengan pembaca sangat bahagia dengan senyumanmu itu.

Percayalah, cukup dengan senyummu itu membahagiakan cucu, dan kamu!

Terima kasih untuk senyum. (^^,)

1 comment: