Pages

Osaka, dimana segalanya bermula.

Bismillahirrahmanirrahiim,

alhamdulillah hari ini Jumaat, tanggal 8 dzulhijjah 1432h. Masih berbaki 2 hari lagi sebelum menjengah hari kemuncak, hari yang ditunggu-tunggu. Iaitu hari raya aidiladha.

Dari jendela tingkat 7 ini, terasa langit begitu dekat dengan saya. Langit cerah hari ini, setelah semalam cuma awan kelabu yang mencorak penuh sepanjang hari. Dan alhamdulillah,  Allah memberi saya peluang untuk senyum sekali lagi hari ini, alhamdulillah.

Alhamdulillah, dengan peluang dan kudrat Allah, saya menulis catatan ini di tempat pertama yang saya jejaki waktu pertama kali saya tiba ke Jepun.

Osaka!

***

Saya tidak ingat entah ini kali keberapa saya ke bandar kosmopolitan ini. Jauh sekali dari saya ingin menyatakan betapa kerapnya saya ke sini, namun kunjungan saya ke bumi Osaka kali ini seakan-akan menguis kotak ingatan saya pada kali pertama saya tiba ke sini.

***

21 Mac 2008 saya dan teman-teman satu kursus yang lain mendarat di Kansai Airport Osaka.Saat pertama kali kaki memijak tanah keluar dari airport, saya rasakan amat teruja.
Pada pagi itu, cuaca masih lagi sejuk. Pohon-pohon masih belum mengeluarkan daun. Jalan-jalan masih lagi sunyi. Mungkin kenangan-kenangan itu sudah sangat lazim bagi pertama kali menjejakkan kaki ke bumi yang asing. Ya, saya juga merasakan yang perasaan-perasaan itu sekarang hanya biasa-biasa sahaja sebenarnya.

Tetapi, dalam kedinginan cuaca pagi itu, sambil mata terpana pada dahan yang malu-malu mahu menumbuhkan pucuk, saya menanam doa yang sangat dalam. Walaupun saya sedar betapa diri saya ketika itu sedang berada atas titik kelemahan saya yang paling bawah, tetapi saya mengharapkan sesuatu kepada Dia yang mentakdirkan saya ke sini.

" Ya Allah, jadikan penghijrahan saya disini mengenalkan saya denganMu, mendekatkan saya denganMu. Saya mahu buang jauh-jauh apa yang saya ingin tinggalkan di Malaysia. Izinkannya disini ya Allah ... ".

Saya mengaminkan sendiri doa saya dan saat itu yang paling saya kenang sehingga sekarang.
Walaupun saya sedar bukan satu hari, bukan dua hari, malah mungkin baru ditahun terakhir ini baru saya merasakan nikmat yang benar nikmat berada dalam peliharaanNya, namun saya mahu doa ini dikabulkan hingga akhir hayat saya.

***

Siapa sangka,

Tatkala dimana disinilah saya baru mengenal erti sebuah kegembiraan itu adalah hidup dalam celupan islam.

Tatkala dimana disinilah saya yang lebih suka menyendiri menjadi orang yang sangat memerlukan pendamping dari teman-teman yang soleh.

Tatkala dimana disinilah saya merasakan yang "asing" itu bukan satu kejanggalan malah ianya merupakan izzah (proud).

Tatkala dimana disinilah saya merasakan "orang mu'min itu bersaudara".

dan

tatkala dimana disinilah saya mengetahui bahawa obsesi di dunia ini hanya redha Allah dan syurgaNya.

***

Mungkin meneguk hanya sedikit nikmatmu.
dengan syukur yang tidak sampai sekelumitpun.

Tetapi, atas kelemahan yang saya berdiri inilah saya harapkan agar doa saya itu berpanjangan, dan diperpanjangkan kepada manusia lain.

***

Siapakah yang tega menangisi takdir Allah yang sudah tertulis?
Siapa tahu dalam kelamnya dan sesaknya Negeri Matahari Terbit ini dengan dunia yang sebenar-benar dunia,
ramai manusia yang menemui hidayah Allah di sini.

dan saya,
adalah salah seorangnya.



p/s: Emak, abah, terima kasih kerana memberi nama anakmu ini " Cahaya Yang Memelihara".

No comments:

Post a Comment