Pages

Steps to Grad 7: Tobikyu


Bismillahirrahmanirrahiim.

Alhamdulillah baru usai zemi kumpulan. Setiap kali zemi hari rabu berakhir, saya akan rasa lega yang amat. Biasanya, bila tiba sahaja hari rabu, saya agak resah sedikit. Sudah pastilah kerana ketika zemi nanti saya perlu persembahkan perkembangan saya sepanjang seminggu dan meminta pendapat sensei jika ada perkara yang saya ingin ketahui. Mulalah diri kelam kabut membuat eksperimen, menyimpulkan data, mencari soalan untuk ditanyakan kepada sensei. 

Senpai saya pun tidak ketinggalan. Biasanya saya ini suka menjadi pendengar setia bila sensei dan senpai berborak. Mengangguk bila faham, dan gelak bila terasa perkara itu kelakar. Mencabar juga mahu faham slang senpai, dan bahasa sensei. 

>.<

***

Berbanding zemi sebelum-sebelum ini, saya rasakan zemi kali ini membuatkan saya tersenyum hingga saya menapaki tangga masuk ke bilik kenkyu. Sensei dan senpai saya sebenarnya sedang risau dengan biasiswa saya. Saya rasa, pertama kali kot kata-kata sensei dan senpai berjaya menarik perhatian saya dan menyedarkan saya bahawa mereka mahukan saya tetap disini. 
" Siapalah patik pacal yang hina " ... ala-ala begitulah perasaan saya dalam kenkyu ini. 

Selepas itu, kami bersembang tentang tobikyuu. Tobikyuu ini membolehkan seseorang yang ingin mengambil master dan phD memendekkan tempoh belajarnya dari 5 tahun, kepada 3 tahun. 
Ops, saya terkejut. Sensei nak sarankan saya ambil tobikyuu ke ni? Sensei sudah fikir awal-awal macammana jika saya ambil tobikyu. Senpai pun menyokong. Dia kata, mahu letakkan nama saya dalam thesis masternya nanti. 

" Hafizah, 2015 nanti ada Heat Transfer Conference di Kyoto. ".. begitulah ujar sensei. 
Senpai pula membalas, " masa tu awak dah Doctor Course Tahun 1 ". Saya menterjemahkan bulat-bulat ayat sensei dan senpai. 

Berita apakah ini....?

Tatkala saya rasa bagai peluang untuk mendapatkan biasiswa itu mula malap, Allah memberi semangat baru melalui sensei dan senpai saya dengan perkataan tobikyuu ini. Walaupun saya tidak tahu mungkinkah ia bakal jadi realiti, ataukah sekadar perkataan yang akan menempati hati ini, wAllahua'lam. 

Sekurang-kurangnya hari ini saya akan mengemas beg untuk pulang ke rumah dengan muka tersenyum dan insyaAllah semakin bersemangat untuk meneruskan perjuangan saya disini. 
-takde la mandom dan tak bermaya je.. huhu-

Jika mahu dikaitkan, kejadian ini mengingatkan saya kepada situasi yang berlaku dalam Perang Khandak. InsyaAllah boleh rujuk di buku sirah Raheeq Makhtum (dan seumpamanya) dan juga rujuk surah al-ahzab ayat 20-23. 



Sweet la Allah ni. 

Alhamdulillah ^^.

No comments:

Post a Comment