Pages

Steps to grad 9: Selepas ini awak sendiri ...

Bismillahirrahmanirrahiim,

saya membuka pintu kuning dan masuk ke bangunan persis kilang 2 tingkat itu. Dengan perlahan saya menutup semula pintu dan bergegas mahu kembali semula ke tempat saya selepas setengah jam berada di perpustakaan.
Saya melihat kelibat senpai di tingkat bawah, terus saya tanyakan padanya,

"今日のゼミどうします?"
(Bagaimana dengan zemi hari ini?)

Sensei juga masih disitu. Kelihatannya sedang sibuk mengelola eksperimen dengan senpai yang lain.

"まあ、俺ずっと先生と話し合って、もしハフィザが聞きたいことがあったら一人でゼミでいい"
( Saya hari ni dah seharian dengan sensei. Tapi kalau Hafizah ada benda yang nak ditanya, Hafizah zemi sendiri je lah ye)

Saya agak gusar sedikit lantaran minggu ini saya hanya membuat satu eksperimen sahaja.

"でも、データあまり取られてないんでどうしよう"
( Tapi, saya takde sangat data yang nak dibincangkan. Camne ni)

"ハフィザ、時々一人でゼミをやることがあるっけ。自分で聞きたいことを求めて、一人でやればいい。今度ハフィザが一人でゼミをやるのが多いかも。俺ただ修論向けなんて"
( Hafizah, kadang-kadang ade je keadaan awak akan zemi sendiri-sendiri dengan sensei. So, awak kena la bersedia untuk simpulkan data, dan perkara yang nak dibawa dalam zemi nanti. Nanti lagi banyak awak zemi sorang-sorang. Sebab lepas ni saya hanya fokus pada menulis tesis je).

Bila mendengar sahaja senpai saya menjawab begitu, terus saya kembali ke tempat saya dan cuba mencari perkara-perkara yang saya boleh tanyakan pada sensei. Seakan-akan ayat senpai saya itu memberi petunjuk untuk saya lebih berdikari dan jangan nak manja-manja lagi dah.

I have my work, and you have your own work too. 

Saya tak marah, apatah lagi nak sedih-sedih.
Entah, semenjak tinggal di Jepun ini rasa makin keras hati. Saya cuba lawan perasaan dengan mengutamakan logik akal. Saya tahu senpai buat begitu untuk kebaikan saya. Mahukan sesuatu, usahakan sendiri. Hidup atas kaki sendiri. Kerna bukan selamanya dia akan bersama-sama saya. Jika saya masih bergantung kepada dia sentiasa, maka senpai saya gagal untuk mendidik saya berdikari dan tidak berjaya menyediakan saya sebelum dia bergraduasi master.

***

Begitu juga dengan medan dakwah dan tarbiyah. Kadang-kadang binaan-binaan yang kita bakal tinggalkan merasa bimbang dengan kepulangan kita selepas tamat belajar.

Mungkin sudah masanya memberi kata putus seperti senpai saya tadi;
" Lepas ni enti bakal tinggal sendiri. Baik enti bersedia. Kurangkan bergantung pada kakak-kakak yang bakal pulang.. "


No comments:

Post a Comment