Pages

Steps to Grad 10: Bertanya pun ada caranya

Bismillahirrahmanirrahiim,

dalam menahan rasa sejuk yang menusuk ke hati semasa zemi tadi, saya dan teman-teman satu lab yang lain masih setia mendengar sesi soal jawab antara Oribe Kun dengan Nagata Senpai. Senario yang biasa kelihatan tatkala zemi di lab saya. Presentasi 10 minit, dan sesi soal jawab biasanya 40 minit. Nagata Senpai antara salah seorang senpai kami yang tidak sunyi dengan soalan-soalan berbentuk pemikiran kritis yang berkaitan dengan eksperimen-eksperimen yang dilakukan.

Oribe  Kun masih jeda mendengar soalan yang dilontarkan Nagata Senpai. Penjelasan terhadap soalannya sahaja sudah panjang. Menjadi cabaran bagi kami yang sedang berada dalam tahun 4 ini untuk memahami soalan-soalan senpai yang rata-rata memang menguasai kajian masing-masing.
Namun, bagi saya (dan juga teman-teman lab seangkatan yang lain) memang agak kecut perut bila disoal bertubi-tubi tanpa belas kasihan oleh senpai. Seboleh-bolehnya kammi mengelak untuk menjawab dengan

" Sumimasen,wakarimasen ".

kerna pada ketika itulah kami dilatih dan diuji adakah kami benar-benar memahami eksperimen yang kami lakukan. Walaupun saya mengakui zemi selama sejam setengah ini memang bosan, mengantuk, muak dan apatah lagi di waktu sejuk-sejuk sebegini, selain disoal tanpa belas kasihan , ahli lab yang lain turut memberi pandangan untuk memperbaiki mutu kajian antara satu sama lain.

***

Sensei tetap setia duduk di belakang. Jarang sekali mengeluarkan suara ketika disesi soal jawab. Namun, sebelum berakhirnya zemi tadi sensei memberikan komennya.

Katanya, dalam kami (terutamanya senpai) seronok menyoal tanpa belas kasihan, sensei minta kami fikir soalan-soalan yang diutarakan.

Adakalanya pengetahuan yang dimiliki oleh presenter tidak setanding dengan soalan yang diberi.
Ataupun, kadang-kadang soalan yang diutarakan itu hanya menjurus kepada perincian perkara-perkara yang tidak berkaitan dalam kajian pun.

Saya memang sangat setuju lah dengan sensei!
( Tensi bila disoal bertubi-tubi tau ).

***

Kerna, berfikir itu memang perlu untuk menjawab soalan.

dan juga berfikir itu perlu untuk bertanya soalan.




p/s: sila fikir entri ini untuk dikaitkan dengan dakwah dan tarbiyah.
   

No comments:

Post a Comment