Pages

ahlan wa sahlan ya ramadhan

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN...

" Fiza, camner persiapan ramadhan kat jepun " tanya rakanku di Mesir.
" mmm......sedang dalam usaha mencari dan membangkitkan suasana," jawabku padanya.

RAMADHAN YA RAMADHAN ~ kehadirannya di nanti. Itu pasti! Tapi sejauh mana untuk menghadapi bulan yang mulia ini, masih lagi menghantui. Selama ini hati rasa sunyi, mencari, bagaimana mungkin untuk menyambut ramadhan seperti di bumi Malaysia. Cari..terus mencari, memang hanya membuang masa! Memang makin buat aku sunyi kerna yang pasti suasana seperti Malaysia tidak akan ku jumpa di sini! Aku lupa suatu perkara..sepatutnya aku patut renung di mana aku berada. Silapnya mungkin ada di sini. Aku tidak merasakan keberadaanku di bumi sakura ini. Jasad disini, hati masih lagi Di Malaysia. Huhu...harus diperbetulkan..harus direnung kembali. Sepatutnya pada masa kini aku patut merancang bagaimana aku menguruskan ramadhanku di sini, amal ibadahku, berbuka dengan muslimin yang lain, dan mungkin sepatutnya merancang untuk bertarawikh di mana2 institusi masjid atau surau di sini. InsyaAllah, akan lebih bermakna..
PERSEDIAAN RAMADHAN
Sejauh mana kita sedar untuk masuk dan mendaftar sebagai pelajar ke Kolej Ramadhan? Membersihkan diri dan berazam untuk mengembalikan diri kepada fitrah yang suci. Mendekatkan diri dengan Al-Quran. .amat dituntut juga untuk membiasakan diri berpuasa sunat supaya tak de lah wujud sindrom "culture shock puasa" ataupun datangnya penyakit "gastrik pose". Dengan adanya kemudahan internet sekarang, bolehlah mencari artikel2 berkenaan ramadhan. Erm, dan boleh merancang perbelanjaan berapa banyak bahagian dalam kewangan yang akan dibelanjakan untuk bersedeqah.

InsyaAllah jalan untuk kebaikan dalam bulan Ramadhan ni cukup banyak. Moga kita tergolong dari hamba2 yang mendapat keampunan, rahmat dan terlepas azab siksa annar dalam ramadhan ini.
Ahlan wa sahlan ya ramadhan...

p/s: sebagai persediaan menjelang Ramadhan, jom lihat dan hayati ayat2 quran berkenaan ramadhan (surah al-baqarah: 183-185)

No comments:

Post a Comment