Pages

asah



Bismillahirrahmanirrahiim...


Untuk pengetahuan pembaca di sekitar luar Jepun, cucu dan teman-teman disini sedang berperang dengan kimatsu shiken (peperiksaan akhir semester) sehingga bulan Mac nanti. Yang berada di tahun akhir pengajian pula, mungkin sedang bertungkus lumus menyiapkan sotsuron (tesis akhir).


Begitulah yang dapat cucu khabarkan tentang keadaan kami dari bumi sakura ini.


Jam kini menunjukkan pukul 4.37 petang.


Cucu mengakses internet dari perpustakaan lantaran komputer cucu yang rosak. Terlalu ingin cucu meneliti komputer itu, tetapi dek kerana takut terkalih masa, cucu pendamkan dahulu. Kiri dan kanan penuh dengan pelajar-pelajar Jepun yang masing-masing nampaknya sibuk membuat persediaan. Perkarangan sekolah pula kelihatan sunyi.


Langit yang cerah, suhu yang tidak berapa sejuk, mentari yang memancar megah, benar-benar mengasyikkan. Moga yang sedang membaca, tidak terlupa untuk menjengah sebentar memandang alam. Mendongak kepala melihat awan, kemudian kita lafazkan syukur dan tasbih pada Allah. Jangan sangkakan hanya kita sahaja yang sibuk bekerja dan bergerak di bumi.


Makhluk di langit seperti awan dan mentari pun sedang giat bekerja. Patuhnya mereka pada arahan Allah dalam bekerja. Wah, kalaulah si awan dan mentari mahu bertindak sesuka hati, melanggar arahan Allah, hancurlah bumi ini kan?


Begitu juga kita..peringatan untuk cucu juga dalam meniti hidup dibumi. Adakah selari dengan kehendak Allah?


Buat teman-teman khususnya di Jepun, jom kita mengasah pisau masing-masing. Biar tajam jangan tumpul ! Kalau tumpul, masakan bisa memotong?


Teman-teman sejepun kita berusaha, kita jua berusaha. Tapi untuk berusaha kepada apa, lain matlamat kita dengan mereka kan? Ambil masa, renungkanlah ya!


p/s: yoshha, makenaide ganbaroune~ q(^^,)p

No comments:

Post a Comment