Pages

yang putih itu salji, yang girang itu hati saya =)


Bismillahirrahmanirrahiim...

Alhamdulillah, hari ini merupakan hari kedua salji turn dengan lebatnya di sini. Walaupun sudah biasa bermain dengan salji ketika di Yamagata dan Nagano suatu ketika dahulu, namun bila dapat menikmati salji di tempat sendiri, memang terasa lain keseronokannya. Bahkan, benarlah kata pepatah, "..lebih baik hujan batu di tempat sendiri " :P.

Teringat kembali peristiwa semalam, di kala cucu masih enak di buai mimpi. Cucu menerima panggilan dari seseorang, mengejutkan cucu dari tidur. Bunyi telefon bimbit segera membuatkan cucu bingkas bangun.

" Hello.. fza dah bangun belum ni? "
" .....", cucu membalas dengan gaya yang sungguh mamai*.
" Ha, cuba selak langsir, tengok luar", pinta teman cucu yang seorang ini.

Cepat-cepat cucu selak langsir. Wah, terpana seketika melihat pemandangan yang ketika itu putih semuanya. Salji pula turun dengan lebat. Rasa girang melihat salji berebut-rebut sambil menari-nari diangkasa sebelum jatuh gugur ke bumi.

Subhanallah...

Malah, teringat cucu dalam program Fuyu Gathering di Hakuba, Nagano kurang sebulan yang lepas. Di kala seorang teman mengajak kami bersama-sama tadabbur sepotong ayat al-quran dari Surah An-Nur, ayat 43.

"Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Dia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan..."
" kak, ayat ni Allah nak cerita pasal salji la..", teringat kata-kata seorang adik yang duduk disebelahku ketika itu. Cucu hanya mampu tersenyum.

Salji yang turun lebat semalam bagai meruntun-runtun perasaan cucu mahu ke sekolah. Sudah pastinya cucu memilih untuk berjalan kaki ke sekolah. Sempat juga cucu capai kamera, mana tahu bisa jadi kenangan nanti. =)


Jam menunjukkan sudah hampir mencecah ke pukul 8.40 pagi. Tapi, apakan daya jalan menjadi lecak dan licin menyukarkan cucu dan teman untuk bersegera ke sekolah. Akhirnya cucu dan teman ambil keputusan untuk tenag-tenang sahaja. Berjalan tenang sambil menjamu pandangan, mengambil satu dua gambar, dan kadang-kadang rasa girang bila melihat hembusan nafas menjadi kepulan asap putih.



Sampai sahaja di kelas, cucu tidak mampu duduk diam. Bahkan terasa sangat sakit di hujung-hujung jari. Jari-jemari bagaikan beku, menyebabkan cucu mengambil sedikit masa untuk menenangkan diri dan membolehkan cucu menggerakkan jemari untuk memegang pensel. Suhu dalam dewan kuliyyah dan di luar hampir sama sahaja lantaran danbou tidak dipasang . Aduh-aduh, menderita sungguh cucu dan teman-teman sekuliyyah semua.
(danbou dipasang selepas satu jam kuliyyah berlangsung. Itupun atas desakan teman cucu, Momo)

Cucu tidak maklum yang kelas ganti akan bersambung lagi selepas tamat masa pertama. Apa lagi, bukan cucu seorang sahaja, malah teman-teman sekuliyyah yang lain berbondong-bondong bergerak ke koperasi sekolah. Tujuannya satu, mahu mendapatkan sekurang-kurangnya satu minuman panas. Alhamdulillah, ketika membelek-belek minuman panas yang boleh diminum, terjumpa satu minuman cafe-ore yang bisa dikomusi.

Begitulah, ceriteri cucu pada hari yang sangat membuatkan cucu girang tak terkata. Petang tadi, semasa pulang berbasikal dari sekolah, hujan dengan titisan ais turun. Sakit juga terasa bila ada yang masuk terkena mata. Tapi ada sesuatu yang membuatkan cucu berfikir seketika.

Cucu tidak tahu pun rezeki apakah yang Allah mahu turunkan dari langit. Kalau semalam salji yang ringan, tapi petang tadi titisan air batu yang sedikit keras. Hebatnya Allah, sehingga tak tercapai dek akal manusia. Pentingnya pada kita hanyalah untuk berdoa moga-moga setiap apa yang Allah turunkan itu kita terima sebagai satu kebaikan dari Allah.

Minggu depan, insyaAllah suhu akan mulai naik. Khabarnya hari ini merupakan hari terakhir salji turun untuk musim ini. Waa..moga-moga bisa bertemu dengan musim bunga. Moga-moga kembangnya sakura nanti, begitu juga kembangnya thumuhaat kita nanti ya ikh akh fillah :)



3 comments:

  1. salam fizah!

    yamaguchi turn salji juga ehh...
    dan Allah menimpakan salji itu kepada siapa yang Dia kehendaki kan...

    Rasa sedih sikit sebab ini salji terakhir akak..terakhir dalam hidup..entah bila lagi Allah berkehendakkan akak ditimpa salji...

    selamat berjuang adik..

    Thumuhaat kita...

    ReplyDelete
  2. salji turun tnpa bunyi msa kita tdo..
    bgn pagi ttba da putih menebal kat luar..
    hebat nya kuasa Allah :)

    -nihonkai chikaku no tomodachi-

    ReplyDelete