Pages

mutabaah


bintu_husna: salam..
ct007: wsalam wbt.. ye dik?
bintu_husna: kak...saya nak request sesuatu la..
ct007: ooo. apa tu? kalau akak boleh tolong akak cuba tolong apa yang akak mampu :)
bintu_husna: kak, saya rasa saya perlu dimutabaahkan la...
ct007: eh, kenapa awak rase gitu?
bintu_husna: yelah, sebab saya rasa disiplin saya makin teruk. kalau saya nak nilai diri saya sorang-sorang, saya tahu saya tak mampu..
ct007: ooo gitu ke..
bintu_husna: akak ada borang mutabaah tak?
ct007: erm, akak rase borang mutabaah tu ada dekat external hardisk akak la dik. Nanti kalau dah jumpe insyaAllah akak hantarkan ye~
bintu_husna: time kasih kak...
ct007: tapi sebelum tu, kita kena mutabaah dengan Allah dulu dik.
bintu_husna: mutabaah dengan Allah? Camne tu kak?
ct007: tarbiyah dzatiyah..
bintu_husna: erm, apa kaitan mutabaah dengan tarbiyah dzatiyah?
ct007: solat kita, bacaan quran kita, dzikir kita pada Allah, penjagaan masa kita..kita kena muhasabah dulu benda-benda tu... kalau dah setel benda-benda ni, insyaAllah perkara lain pun akan smooth je.
bintu_husna: ooo, baru saya faham kak...jazakillah khair kak =)
ct007: barakillah dik..

Selalu diri terasa yang bila yang namanya mutabaah itu adalah dengan menanda kan "maru" pada borang mutabaah setiap hari. Menilai sama ada solat-solat sunatnya, berapa helai tilawahnya, berapa panjang dzikirnya. Mutabaah, tidak semestinya berlaku dengan adanya borang semata-mata. Tapi, tanyalah Allah, mutabaahlah secara langsung dengan Allah.

Bagaimana ketepatan waktu solat kita? khusyukkah ia?

Bacaan qurannya bagaimana?

Pengurusan waktunya, efisienkah, ataupun masih suka bertangguh-tangguh?

.
.
.
.

Dekatnya Allah itu dengan kita, tapi tak pernah kita sedar. Mungkinkah terlalu tenggelam hingga tak tersedar ada yang memerhati. Sedang yang Maha Melihat tak pernah kalih untuk terus melihat, dan si pencatit terus-menerus mencatit...

Hurm...

glosari:
-mutabaah : check-list amalan
-jazakillah khair: moga Allah membalas dengan kebaikan
-barakillah: moga Allah memberkatimu
-maru: bulatan

No comments:

Post a Comment