Pages

dan bila


dan bila...
kita melihat dunia tidak seperti yang mereka lihat,

seperti suatu ketika dahulu,
aku yang terlalu suka novel-novel.
aku yang terlalu suka bermadah,
aku yang terlalu suka mencelah menegakkan hujah,
aku yang suka mencoret kata memuji kehidupan,
aku begini dan begitu.

ya Allah..sisi apakah yang aku lihat ini?
Maka aku semakin tunduk bersetuju dengan bait-bait as-syahid syed Qutb,
"...ku hairan melihat penduduk dunia yang cita-citanya kecil dan kerdil...seperti kanak-kanak "

memegang novel, terus seleraku hilang untuk membaca,
dan aku lebih suka berdiam,
jariku tidak memetik kekunci selagi ideaku tidak ku fikir akan memberi kebaikan.

ya Allah...
iyyaka na'budu wa iyyaka nastai'in.
tunjukkan kami jalan lurus,
seperti mana jalan-jalan orang yang Kau beri ni'mat.
namun bukan jalan orang-orang yang sesat.

ya Allah,
bawa aku kepada hakikat.
agar aku tidak melekat pada tipuan yang sesaat.


1 comment: