Pages

Diari: Mastering people here


Bismillahirrahmanirrahiim,

Alhamdulillah, hari ini terasa hidup bila saya dapat berjumpa dan bermuayyasyah dengan lokaliti di tempat saya. Terima kasih untuk tuan rumah yang mengadakan "house warming kaikan". Banyak tau pahala kamu semua. Mengundang kami berkumpul, solat zohor berjemaah beserta doa selamat. Selepas itu menjamu tetamu dengan nasi beriyani dan bermacaaaaam lagi makanan yang sedap.

"Two thumbs up!"


***

Saya sedang mencari formula, bagaimana untuk menjiwai orang-orang disekeliling saya. Keberadaan saya tidak mengundang "cuak" mereka, atau orang-orang yang berjumpa saya cepat-cepat mahu alih topik. Haish.

Percayalah, sangat mencabar bila berada dengan masyarakat. Dalamnya ada pelbagai watak, pelbagai latar belakang, pelbagai minat. Saya pandang variasi ini sebagai suatu keistimewaan. Dapat bergaul dengan mereka merupakan suatu saat yang kadangkala membuatkan adrelina saya tidak menentu. Dalam masa yang sama, saya amat terkesan bila melihat unsur-unsur logam baik yang sekiranya digilap, bermanfaat untuk ummah.

***

Dan menjadi kadai (tugasan) buat saya dan teman-teman seangkatan yang lain.

Bagaimana mahu keluar kepompong dan tidak memilih untuk bergaul dalam masyarakat.

Mereka tidak mengenali kita bila kita menyembunyikan diri.
Mereka tidak bersama-sama kita kerana mereka tidak kenal siapa mereka.

Kerana ayat kita pada mereka hanyalah;
" ......jom gi program....... "
" ......bila free ea? nak susun masa untuk usrah..... "

Astaghfirullah...


No comments:

Post a Comment