Pages

Steps to grad 4: Oii, panasnya !


Bismillahirrahmanirrahiim,

alhamdulillah usai sudah satu eksperimen hari ini. Angan-angan tahi ayam dari semalam hendak ke lab awal hari ini. Alih-alih, setelah siap menguruskan hal rumah, jam 11.00 pagi baru tiba ke lab. Perkara pertama yang perlu saya buat hari ini adalah membuat dry-bulb sensor yang baru. Data untuk dua eksperimen sebelum ini habis punah lantaran wayar dry-bulb sensor saya yang putus dan pada saat itu saya tidak mampu untuk membaiki dan memateri semula wayar yang terputus itu. Demam seminggu yang berlarutan menyebabkan tangan terketar-ketar dan tidak mampu memegang objek seni dengan baik.

Alhamdulillah, hari ini girang gembira dapat membuat dry-bulb yang baru. Walaupun saya mengambil masa lebih kurang 45 minit untuk menyambungkan 0.3mm cuprum-constantan thermocouple dan mengambil masa yang lama untuk memateri ke kabel yang lain, tapi alhamdulillah bila diuji dengan data logger, keadaannya baik dan saya boleh gunakannya untuk eksperimen saya kali ini.

***

Oii, panasnya!

Timah yang digunakan untuk mencantumkan wayar thermocouple menitik ke seluar saya. Awak boleh bayangkan tak timah yang mencair, rasa bagai mahu menjerit pada masa itu. Panas tahu?
Sangat panas !

Apa agaknya ibrah untuk ini. Seingat saya, ada dalam alQuran ayat yang menyentuh mengenai harta kita yang ada didunia ini, jika tidak diinfakkan/digunakan ke jalan Allah, ia akan menemui kita dalam bentuk cairan di akhirat nanti..

***

p/s: alhamdulillah, rasa semakin seronok dengan eksperimen ini. Rasa tertanya-tanya mampukah untuk mengumpul 50 data dalam masa 10 hari ini ? Senpai saya menyebut untuk mensasarkan 50 data sehingga akhir bulan ini semasa presentasi semalam. Saya yang tensi, OK !
Jangan banyak cakap, buat je lah.

No comments:

Post a Comment