Pages

ingin ke sana

" Fiza, aku dah bagitau belum yang aku gi Syria ngan Lubnan baru2 ni...?"



Sab memulakan bicara di YM. Lama aku dan dia tidak berhubungan. Maklum sahajalah aku dan dia agak sibuk semenjak dua ini. Masing2 ada urusan2 yang perlu diselesaikan.



" Em, takde lah pulak ko bagitau aku. Kenapa Sab? "



Aku tidaklah menganggap pemergian Sab ke Syria dan Lubnan tanpa pengetahuanku sebagai suatu kesalahan. Barangkali Sab rasa kurang enak jika aku tidak tahu aktivitinya di sana. Jarak zahir antara aku dan dia memang jauh sejauh beribu2 batu. Tapi insyaAllah dalam hati dia sentiasa di sini.



Sab kini belajar di Jordan. Aku akui, dia antara temanku yang paling rapat ketika di alam persekolahan dahulu. Teringat kembali aku dan dia bagai belangkas. Berjalan dan berkeliaran bersama-sama ke sekitar sekolah pada waktu rehat antara dua waktu kelas, bersama-sama menguruskan program2 di sekolah, sama2 berkongsi suka dan duka. Jarak jauh antara kami sekarang bukanlah medium yang menghalang. Bahkan semakin mendekatkan.



Berbalik kepada cerita ziarahnya ke Syria dan Jordan, dia menceritakan serba sedikit perjalananya ke sana. Perjalanan yang tidaklah dirancang sebenarnya, membawa diri Sab dan teman2 sekuliah melawat sekitar Masjid Salahuddin Al-Ayyubi, dan banyak lagi tempat yang dikunjungi yang tidak aku ingat nama2nya.



Pada mulanya aku hanyalah menanggap ziarahnya sebagai suatu lumrah yang biasa bagi seseorang pelajar mengunjungi bumi2 anbiya' jika dia belajar di Timur Tengah.



" Fiza nak tengok gambar2 aku tak..?"



Sab mempelawa mahu 'share photo' denganku.



" Eh, nak2. Cepatlah Sab.."



Rasa teruja pula menguasai diriku. Di samping ingin menatap gambar2 di bumi anbiya itu, ingin sekali aku tatap wajah temanku Sab yang sudah lama tidak ku temui.



Gambar2 Sab bersama teman2nya di sana berlatar belakangkan bangunan2 bersejarah jelas memukau mataku. Satu2 aku tatap. Terasa adrenaline aku deras mengalir. Seakan2 ada sesuatu bagai menarik tanganku untuk ke sana. Inilah tempat yang terlalu inginku kunjungi.



" Berpergianlah di bumi lalu lihatlah bagaimana kesudahan orang2 dahulu. Kebanyakan dari mereka adalah orang2yang mempersekutukan Allah." ( Surah Ar-Rum30:42)



" Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di bumi, lalu memerhatikan bagaimana kesudahan orang2 yang sebelum mereka ? Orang2 itu lebih hebat kekuatannya daripada mereka dan lebih banyak peninggalan2 ( peradaban )nya di muka bumi., tetapi Allah mengazab mereka kerana dosa2-dosanya. Dan tidak akan ada sesuatu pun yang melindungi mereka dari azab Allah"
( Surah Al-Ghafir 40: 21 )

Terlalu ingin rasanya hati ini mengunjungi tempat2 yang menjadi " latar sebenar" dalam wahyu Tuhan yang di baca sehari2. Kepingin sekali menjejak bumi Mesir tinggalan Firaun. Mengunjungi bumi anbiya' di Palestin, Jordan, Syria, Maghribi. Pastinya aku akan rasa teruja jika dapat menjejakkan kaki ke bumi Turki, Sepanyol dan Cordova. Dan air mataku pasti tak tertah jika tiba di bumi suci Makkah dan Madinah. Yang menjadi medan kekasih yang di cintai, Muhammad SAW.

" Sab, terasa macam summer tahun ni aku malas la nak balik. Aku macam nak gi round Middle East ngan ko la.."

Sejurus aku menyatakan hasratku pada Sab, aku terus membuka laman2 web untuk mengetahui harga tiket dan penerbangan2 ke sana. Akan tetapi, bila harga tiket terpampang di skrin, aku menghembus nafas berbaur kecewa. Harga tiket yang agak mahal bagai membina satu tembok besar yang menghalang keinginanku itu. Aku terdiam agak lama selepas itu.

" Sa, aku memang nak sangat pergi sana. Doakan ye Sab aku dapat ke sana.."

Aku menghabiskan perbualanku dengan permintaanku agar turut mendoakan moga suatu hari aku dapat ke sana. Menjejak bumi Allah yang bagiku cukup istimewa. Tak terbayang rasanya perasaanku andai dapat menjejakkan kaki di bumi Allah yang menjadi latar pentas lakonan karakter umat2 terdahulu yang di dalamnya ada insan2 mulia seperti para anbiya' dan sahabat2.

" Nantikan aku di sana ya, wahai bumi Allah .."





8 comments:

  1. insyaallah..dgn izin Allah.smpai jugak nnti. sooner or later =)

    ReplyDelete
  2. salam ya habibati..xsangka enti cite dlm blog...sungguh2 enti dpt bce ape yg terdetik dlm hati ini,dpt merasa jua apa yg dirasakan..mmg benar apa yg enti kisahkn dlm blog ini adalah ape yg ana rasa selalu..
    semoga enti dapat menjejak bumi anbiya'
    kita hanya merancang,namun Dia adalah sebaik2 perancang..

    ReplyDelete
  3. Wa makaru wa makarallah...Wallahu khairan makirin~

    Syukran ya habibati~

    ReplyDelete
  4. before balik mesia 2012..zehi g sana...insyaAllah~~~ngengeh...
    aku nk p ossie.uk..hehe..sume tpt nk g...
    nk tgk dakwah mereka di sana shi....nak tgk kekuasaan Allah shi...nak buat mcm2 shi...semuanya krn Nya semua.....
    kumpoi duet!

    ReplyDelete
  5. saya cadangkan pergi waktu haru yasumi
    cuaca muungkin sesuai

    ReplyDelete