Pages

pinggan putih

Aku agak sibuk sebenarnya. Tapi masih mahu menulis di sini. Rasa sunyi pula jika Think Tanker dibiarkan kosong. Jika Think Tanker ini tercoretlah tandanya mindaku sedang berfungsi.

#

Seperti biasa, coretanku kini sekadar diari harian.

#

Sabtu lepas, semasa mahu menghidang makanan tengahari, baruku sedar yang aku lebih suka makan denagn pinggan berwarna putih berbanding pinggan hitam, atau pinggan yang mempunyai corak.

Kenapa ya?

Bagiku, dengan pingan putih, makanan itu akan nampak lebih sedap. Walaupun makanan yang dimakan itu hanyalah seringkas nasi putih, telur goreng mata kerbau, dan kicap. Wow~ Nampak enak dimataku jika dihidang di pinggan putih. Cuba fikirkan jika makanan itu dihidang dalam pinggan hitam atau pinggan bercorak. Ish, mesti nampak tidak menyelerakan bukan???

Apalah yang ada pada pinggan putih ini. Aku tahu itu. Tapi aku dapat sesuatu yang berharga di sini.

Apakah itu....???

Maknanya, begitulah hati kita sebenarnya. Perlu bersih, perlu "putih". Barulah segalanya nampak cantik. Mudah menyerap ilmu. Mudah terima hidayah dari Allah. Mudah faham al-Quran. Mudah rasa tersentuh. Mudah terima nasihat. Hati ini jugalah yang kaya dengan kasih sayang. Kaya dengan cinta.

Betul kan?

No comments:

Post a Comment