Pages

manipulasi

Aku pernah terbaca satu entri dari blog seorang teman ini. Menyatakan mengapa kenangan yang lalu sering berputar kembali dalam layar ingatan. Walaupun seandainya di ikutkan hati ingin sahaja melupakan. Lebih2 lagi pabila kenangan yang muncul itu adalah antara kenangan2 pahit. Yang sudah lusuh dalam buku sejarah hidup.

Aku beri contoh dengan bahasa paling mudah. Anggap sahaja kenangan pahit yang lalu itu adalah kenangan kau pernah 'bercinta' dan putus di pertengahan jalan.

Ada yang menderita bila kenangan lalu itu menjelma. Semakin ingin di lupakan semakin ia datang.

Aku juga insan biasa. Pernah sahaja terpalit kenangan buruk yang ingin aku lupakan. Tapi seperti kataku sebelum ini, makin di elak makin galak ia menguis ingatan. Lalu ku biarkan. Menanti sampai bila kenangan itu mahu " tarik tali " denganku. Lama2 kelamaan aku perasan yang kenangan itu bagai "bosan" dengan tindakbalasku yang pasif. Kadangkala menjelma juga tatkala emosiku tidak tenteram.

Siapa lagi yang menyemarakkan kenangan buruk itu kalau bukan angkatan syaitan dan nafsu amarah yang bersarang dalam dada. Lebih2 lagi jika kenangan itu adalah kebodohan demi kebodohan yang di lalui sewaktu zaman jahiliyyah.

Menjadi keinginan besar seseorang yang sudah bertemu dengan "turning point"nya untuk tidak kembali semula ke lubuk kelam yang dulu. Kadangkala, kenangan2 ini bisa melemahkan hati dan tekad. Diri ingin merubah melangkah ke alam yang baru, tapi kenangan lalu masih tetap menghantui. Lantas langit yang dijunjung terasa rendah bagi dirinya.

Pernah sekali aku bertemu dengan seseorang yang punyai hasrat untuk berubah. Maklum sahajalah jiwa fitrah manusia yang ingin kembali ke jalan sebenar. Dek kerana kenangan2 lalu dan ketidak yakinan dengan kasih sayang Tuhan, lantas kata2 pujukanku di balas dengan

" bagi hatiku yang hitam ini sudah tidak punyai ruang yang merah lagi.."

Bagiku,

setiap orang punyai kenangan lalu yang tersendiri. Menangisi, menyesali dan perasaan ingin kembali adalah langkah pertama untuk bertemu bahagia. Tetapi berterusan menangisi yang lalu tanpa bangun melangkah ke daerah baru bukanlah penyelesaian.

Aku percaya, setiap yang Allah takdirkan, pasti ada hikmah yang tersembunyi walaupun kau pernah melalui kenangan lalu yang kau anggap buruk itu. Bagi yang pernah bergelumang dengannya dulu, akan lebih menghargai sayangnya Allah pada kita. Perasaan menghargaiNya meningkat bilamana mengenang yang kita pernah diambilNya dari lubuk hitam, di bersihkan dan dipakaikan dengan pakaian iman. Zaman jahiliyyah yang pernah dilalui dulu menjadi titik tolak dan menambah yakin bahawa jalan yang di lalui kini adalah jalan yang sebenar. Tidak lagi mudah untuk berpaling. Kerana jiwa sendiri sudah merasakan betapa jijknya zaman itu.

Bagi menambah nilai,

manipulasikan kenangan yang dulu. Jadikan ianya bermakna untuk jalan yang kini kau lalui.

Ceriakan hari2mu sentiasa. Moga senyummu menghiasi hari2 yang bakal kau lalui

No comments:

Post a Comment