Pages

syahid si mat rempit

Sepanjang petang tadi perkara ini berlegar di kepalaku. Andai di pilih siapa yang paling berani untuk mati, aku fikirkan hanya satu golongan yang memang benar2 berani mati.

Mat Rempit.

Jika dilihat lagak si mat rempit di jalanan, memang sah mereka adalah 'wira'. Entah semangat apa yang membara dalam jiwa mereka. Memperjudikan diri untuk menunjukkan bahawa mereka punyai bakat dan keberanian yang luar biasa berbanding manusia biasa.

Memang itu tidak betul. Itu membunuh diri namanya!

Dan sejak petang tadilah 'Hadith Logam' yang telah ku pelajari dalam siri Ini Sejarah Kita, kembali menerpa dalam ingatan.

" Manusia itu seperti LOGAM. Yang terbaik ketika jahiliyyah dan mereka juga terbaik semasa mereka ISLAM, seandainya mereka faham..." ( Riwayat Bukhari & Muslim )

Lalu aku kaitkannya dengan 'semangat syahid' si mat rempit ini. Ya Allah, alangkan bagusnya jika mat rempit2 yang punyai 'semangat syahid', dan berani mati ini di limpahkan niat untuk berjuang pada jalanMu. Lebih2 lagi untuk membantu saudara2 kita di Palestin.

Setiap daripada kita adalah LOGAM2 yang punyai sifat2 yang seandainya di gilap untuk kepentingan Islam, masyaAllah, Allah sahaja yang Maha Tahu betapa gemilangnya umat Islam. Kerna setiap daripada kita, manusia punyai karakter masing2. Ada yang baik hati. Ada yang garang. Ada yang pintar teknologi. Ada yang handal bertumbuk.

Wa~

Jika karakter ini digunakan untuk Islam. Sepertimana Umar Al-Khattab yang tidak pernah berubah sifat garangnya ketika sudah memeluk Islam. Sama seperti garangnya ketika masih dibelenggu jahiliyyah. Malah garangnya Umar sehinggakan syaitan laknatullah pun takut untuk melalui jalan yang di lalui Umar.

MasyaAllah...

Seandainya 'wira2 jalanan' si mat rempit ini faham Islam. Tertanam dalam jiwa mereka untuk mati syahid. Subhanallah...

2 comments:

  1. Sayang, jika mereka tetap mati percuma. Moga hidayah selamanya turun buat kesemua mereka.

    ReplyDelete
  2. Amin agar dilimpahkan hidayah dan rahmat buat mereka...

    ReplyDelete