Pages

aku turut sakit..


Aku dapat rasakan sesuatu.

Suasananya tak seceria dulu...

Kau tetap bergelak ketawa, namun ada yang tak kena seakan terlukis jelas pada wajahmu..

" Bila sakit satu anggota, sakitlah seluruhnya..."

hanya itu yang mampu aku coretkan......

Sejak aku tahu kawanku yang seorang ini ( dia ni satu tempat belajar denganku, sama kursus, jiran rumahku) menghidapi suatu penyakit, aku terasa aku juga turut jadi tak keruan. Rasa resah. Setia kali tatkala aku bersua muka dengannya, tak kiralah sama ada ingin ke kelas atau di waktu makan, perkara pertama yang akan ku ajukan padanya..

" z**, ok tak...? "

Aku kira itu sahajalah pertanyaanku padanya sepanjang minggu ini. Aku seakan tiada daya ingin menanyakan perkara yang lain. Masa mula2 aku tahu dia diserang penyakitnya pun bukan dari mulutnya sendiri. Aku tahupun melalui sahabatku yang lain. Jika kau membaca entri ini Z**, ketahuilah kau aku menyesal kerana tidak dapat membantu di malam kau diserang penyakit itu lantaran aku tidur awal malam itu. Sedikit rasa " marah " terpalit bila kau memberitahu yang "jauh" berbanding kami yang "dekat" ini.

Sakit.. Ah!! aku gantikan sebagai ujian...

Setakat ni aku kira, orang2 yang rapat denganku di timpa ujian kesakitan. Termasuk abah.. termasuk seorang temanku ini ( jika dia masih membaca tulisanku ini,ku doakan moga sihat sejahtera ) dan kali ini.. Z**.

suatu hari seorang senpaiku tiba2 berkata dengan nada bergurau... tapi kata2 nya amat menyentuh rasa..

" ala.. jangan risaulah dengan sakit si Z** tu, sakit tu pun akan hapuskan dosa2 kecil dier..."

seorang senpai lain menambah..

..... tu pon kalau dier redha..."

Oh!!! redha kuncinya.. kadangkala aku cemburu dengan mereka yang di timpa kesakitan ini. Kerana kesakitan itu menghapuskan dosa2 kecil. Membuatkan kau sentiasa ingat akan Tuhan yang meciptakan sakitmu.. Yang penting sabar sahabatku.. sabar.

Moga tak mengeluh dan resah gelisah dengan ujian ini ya..?

Moga aku turut sama tsabat ( tetap hati ) untuk mendoakan kesejahteraanmu teman2ku..

4 comments:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Migrainous_neuralgia

    itu link ttg penyakit dia. kalau baca dlm tu, ada org pompuan ckp sakit penyakit tu lagi sakit dari melahirkan anak....

    ReplyDelete
  2. nmpak mcm ader pktaan migrain kat link tu..

    sjnis migrain la ek..?

    ReplyDelete
  3. aku dah tengok wikipedia psal tu..
    masyaAllah.. memang tak tertanggung sakit dia..

    "....It has been described by female patients as being more severe than childbirth..." datte

    ReplyDelete
  4. erk..
    gomenne fizah..hontouni..
    huhu..
    mcm tu ke sakit melhirkn anak?
    hargai lah mak korang sbb mmg sakit giler pun..

    ReplyDelete