Pages

kitaran bodoh

PERHATIAN!



entri kali ini menuntut kau agar membayangkannya semasa membaca. Jika tidak, mungkin sukar untuk kau mengalami sndiri perasaan itu...









Tersebut satu kisah di sebuah kampung nelayan. Letaknya sangat hampir di persisiran pantai. Pantai yang pasirnya putih. Lihat pula ke lautnya. Airnya biru. Seluas mata memandang.




Alihkan pula pandanganmu ke arah sebuah rumah di persisiran. Seorang pak cik yang tua lingkungan 50an sedang duduk berehat di pangkin. Sambil tangannya membelek2 pukat yang di jemur. Barangkali ada mana2 bahagian yang koyak fikirnya. Ku namakan saja pak cik itu Pak Tam. Sebuah teko berisi teh panas yang masih berasap. Disebelahnya ubi rebus bersama kelapa parut. Pak Tam ambil satu ubi itu, dicicahnya pada kelapa parut. Aduh!!! Enaknya.. meliurkan sungguh! Pak Tam baring di pangkin. Penangan berbisa dari ubi rebus dan angin sepoi2 bahasa membuatkan Pak Tam ingin terlena memejam mata.




Tiba-tiba...




" Assalamualaikum..! Tam! ", seorang pak cik tua datang. Pak Mat namanya.




" Waalaikumussalam..! Yo Mat. Ko ni aku baru nak relax kejap. Kacau daun betullah! ", jawab Pak Tam.




" Yela2, aku balik dulu la!.." dengus Pak Mat. Muncung bibirnya. Marah kerana kehadirannya yang tak diundang tak di sambut pula.




" Alah2.. Dah tua berjanggut pon nak merajuk lagi. Tu, dipangan ubinya.." gurau Pak Tam




Wajah Pak Mat kembali bercahaya. Di pulunnya ubi rebus dengan kelapa parut. Kecap2 bunyinya.




" Ko datang ni nape, Mat? Ade pape kabo ke..? ", tanya Pak Tam.




" Saje datang. Nak ziarah ko la Tam. Nak ke laut pon masih belom sesuai. Angin masih kuat kat laut tu. Silap2 kalo pergi jugak ke laut tu, balik jadi arwah nanti.."..




" Ader ke ke situ pulak..! ", ngomel Pak Tam. Kurang gemar dengan kata2 Pak Mat tadi.




" Sementara duduk ni kan Tam.. apa kata kita plan camner nak bagi hidup kita senang sikit. Asyik2 nelayan ni kerjanya sama. Dapat duit pon tak seberapa. cukup2 bagi anak bini kita makan je la.... ", luah Pak Mat sambil membawa pandangannya ke laut.




" Aku rasa setakat ni takde lah segkek sangat hidup. Takde lah sampai tak makan. Setakat duit untuk dapur tu berasap dengan duit belanja anak aku sekolah tu bolehlah..." balas Pak Tam.




" Aku ingat nak carik duit lebih la Tam.. buat tambah2..."




" Ha..camner tu Mat ? ..." tanya Pak Tam dengan penuh rasa ingin tahu.




" Macam ni.. Aku cadangkan kita pergi ke laut yang lebih dalam lagi. Lebih jauh lebih dalam..."




" Tak bahaya ke ? Buat apa nak pegi jauh2.? "




" Lagi jauh, laut kan lagi dalam. Banyak la dapat ikan Tam oii! Apelah ko ni..! " bentak Pak Mat. Tak sangka begitu dungu Pak Tam. Yang senang pun tak dapat nak fikir!




" o0o OK. Pastu kalau dah banyak ikan...nak buat apa?"




" Kita juallah Tam. Banyak yang kita jual, banyak lah duit yang kita dapat. Duit tu kita guna lah buat beli pukat yang baru, perahu yang lebih besar.... " jawab Pak Mat sambil memejamkan mata. Membayangkan hasil yang akan di peroleh.



" Oh macam tu ye Mat.. Aku sambung pulak cerita kau. Lepas kita beli pukat yang baru, kita beli perahu yang lebih besar, kita upah la banyak pekerja.. kan Mat? Ringan sikit beban kita nanti..."



" Tak sangka.. bijak pulak kawan aku sorang ni. Pekerja dah banyak Mat... tentu hasil kita pun akan lebih banyak. Sebab lebih ramai yang akan keluar untuk pukat ikan2 kat laut tu. Memang untung besar Tam.. Untung kita! "



" Ye lah tu...."



" Aku dah rasa bau2 duit la kat sini. Rumah kita akan jadi lebih besar. Anak kita pun gembira, isteri kita pun lagilah Tam. Kalau dulu mungkin semayang dua tapi lepas ni mana tahu boleh sampai ke sini.." angan Pak Mat sambil menunjuk arah siku. " Bahagia kita Tam..." tambahnya lagi..



" Mat, kau rasa, aku yang tengah duduk berbaring atas pangkin ni, kena pulak dengan ubi rebus ni, dangin sepoi2 bahasa pulak tu... tak bahagia..? " Pak Tam mula menunjukkan belang geniusnya.

" Panjang sangat jalan kau tu. Habis2 nak kejar benda yang sama jugak kan..? Macam duduk2 kat sini... Hati tenang. Tak payah risau2 nak fikir banyak benda.", Pak Tam melontarkan kata2 yang ' menyerang ' Pak Mat. Bertalu2 seperti bunyi das meriam ketika portugis menyerang Melaka.

REZEKI OOO REZEKI

Perkara inilah yang sering kita jadikan alasan untuk menyibukan diri dengan urusan dunia. Lebih2 lagi untuk yang sudah bekerja. Makan, pakai, tempat tinggal, semua sudah serba cukup. Apa lagi kehendak hati yang mahu di penuhi

No comments:

Post a Comment