Pages

Poketmu poketku jua ?


Peperangan Yarmuk berakhir dengan kemenangan besar tentera Islam. Di celah2 mayat yang bergelimpangan, kelihatan 3 orang mujahid yang masih bernyawa namun amat lemah dan tidak berdaya lantaran kecederaan parah yang mereka alami.

Al-Harith bin Hisyam, 'Ayyasy bin Abi Rabi'ah dan Ikrimah bin Abi Jahal.

Al-Harith yang kehausan, melaung minta diberikan air. Apabila air diberikan padanya, dia terpandang Ikrimah yang sedang memerhatikannya. Lantas di arahkan air itu diberi kepada Ikrimah.

Apabila air sampai kepada Ikrimah, 'Ayyash pula menoleh padanya. Ikrimah juga turut meminta supaya air itu diberikan kepada 'Ayyash. Akan tetapi, bila air itu dibawa kepada 'Ayyash, dia menghembuskan nafas terakhir. Bila air itu ingin dibawa kepada Ikrimah dan Al-Harith, mereka berdua juga sudah syahid.



CUMA 6 ULAS OREN

" Ditangan Fizah ni cuma ada 6 ulas oren je..."

Aku memulakan bicara sambil memegang 6 ulas oren ditangan. 8 orang teman yang sama duduk dalam satu bulatan bersamaku mula berkerut dahi selepas mendengar kata2ku.

" Malam ni nak makan oren ke Fizah ? "

Nampaknya masing2 sudah tidak sabar ingin mendengar jawab balas dariku. Aku diam seketika. Tingkahku itu bagai menghangatkan suasana.

" Haah. Malam ni kita akan makan oren. Tapi oren ni tak cukup tau. Kita ada 9 orang kat sini tapi oren ni cuma ada 6 ulas je ..."

" Ok.. malam ni kita akan main game. Senang je main ni. Fizah akan suap oren ni pada orang sebelah kanan. Lepas tu, orang sebelah kanan tu akan suap oren ni pulak kat orang sebelah kanannya. Kena pandai2 bajet oren tu. Suka hati nak makan banyak mana. Tapi yang penting, orang sebelah kiri Fizah akan suapkan oren kat Fizah. Senang kata, semua orang dalam bulatan ni akan dapat rasa oren tu.."

Aku memberi sedikit panduan untuk permainan malam itu. Aku memulakan permainan dengan menyuap seulas oren ke mulut teman sebelah kananku. Dia cuma makan setengah sahaja. Tidak sampai seulas pun. Barangkali bimbang jika teman2 lain tidak dapat merasa oren yang 6 ulas itu. Permainan berjalan lancar. Kedengaran juga gelak ketawa teman2 sewaktu permainan berjalan. Aku turut tidak ketinggalan. Tidak kering gusi melihat teman2 yang masih disuap teman yang lain walaupun sudah 'besar-panjang' .

Sampai pada giliran teman sebelah kiriku menyuap oren ke mulutku, oren ditangannya masih berbaki seulas setengah lagi.

" Ish, ni semua dah rasa oren ni ke ? "

Masing2 mengangguk tanda sudah merasa oren tadi.

" Ooo ni sebab sayang Fizah la ni. Sebab tu bagi lebih kat Fizah ye ? "

Sengaja aku memaniskan ayat mengumpan teman2ku. Masing2 sengaja menggelengkan kepala dan ada yang menjuihkan bibir. Aku tersenyum sahaja melihat tingkah mereka. Rasa lucu pun terselit sama.

Permainan bersama teman2ku ini ada kaitannya dengan secebis kisah yang aku tuliskan pada awal entri ini. Melebihkan orang lain setinggi2 tahap ukhuwwah seseorang dengan temannya itu. Rasa kagum dengan ketiga2 pejuang Allah yang syahid yang mana mereka tetap melebihkan insan lain melebihi kepentingan diri sendiri walaupun mereka lebih memerlukan dan kondisi mereka ketika itu bagai telur di hujung tanduk!

Subhanallah. Hebatnya Allah Maha Pengasih menciptakan perasaan ini dalam diri hambanya.

Ku lihat teman2ku yang berada dalam satu bulatan tadi terkena tempias sifat mulia ini.

" Hebat kan sahabat2 tu. Agaknya lah kan, kalau kita berada di tempat mereka, kita akan punyai sifat itu tak...? "

Senyap. Masing2 berdiam diri dan ada di antara temanku yang sudah jauh termenung. Bermuhasabah dan membandingkan diri dengan ketiga2 sahabat Rasullullah itu.

" Tadi Fizah tengok, waktu kita main game ni, ada yang bila di suap seulas, tapi dia gigit sikit je. Sebab takut kawan2 lain tak dapat rasa kan? Biar kita rasa sikit tapi kita lega suka kalau kawan kita yang lain dapat rasa lebih banyak dari kita.."

Teman2ku menganggukkan kepala tanda bersetuju dengan kata2ku. Alhamdulillah, jika masing2 sudah terkesan dengan sifat melebihkan orang lain. Teringat aku akan peristiwa hijrah Rasullullah SAW ke Madinah bersama sahabat2 yang lain. Hijrah ke Madinah cuma sehelai sepinggang. Keluarga, harta, kekayaan dan perniagaan semua ditinggalkan di Makkah. Yang dahulunya kaya raya tidak ada beza dengan si miskin semasa berhijrah. Akan tetapi, orang2 ansar yang mendiami Madinah mengasihi Muhajirin dari Makkah melebihi diri mereka sendiri. Muhajirin yang sehelai sepinggang ditawarkan tempat tinggal, perniagaan, pakaian, makanan, malah ada juga yang menawarkan isteri! MasyaAllah.

Sudah lama rasanya aku dengan teman2 tidak bertemu dalam majlis ilmu seperti ini. Dan hari ini dengan izin Allah, Alhamdulillah kami dapat berkumpul. Dua minggu lepas, aku masih ingat lagi peristiwa ini.

X : Fizah, minggu ni takde usrah ke ? Kenapa Kak Y tak bagi sms macam biasa pun ?
Aku : Minggu ni Kak Y kan ikut kengaku gi Kyouto ngan kitorang. Sebab tu takde usrah.
X : La.. ye ke. Ala...

Aku tersenyum bila teringat kata2 temanku itu. Temanku sudah lama tidak berpeluang menghadiri usrah lantaran dia punyai urusan tertentu. Bilamana dia punyai kesempatan untuk menghadiri usrah, naqibah kami pula yang punyai urusan.Ternyata jiwa fitrah manusia itu rindu untuk di basahkan dengan siraman2 ajaran wahyu tuhan. Ternyata betapa berharganya siraman itu. Lebih2 lagi jika siraman itu tidak datang pada waktu yang kita inginkan. Makin bertambah mahal siraman itu. Moga2 kami akan lebih menghargai dan tidak melepaskan siraman itu.

POKETMU POKETKU JUA

Aku teringat pada kata2 Kak Aleen tidak lama dahulu. Kak Aleen menceritakan peristiwa yang berlaku pada seorang sahhabat, Abu Hurairah. Suatu hari ada seorang lelaki datang kepada Abu Hurairah. Dia dengan tanpa segan silu mengucapkan

" Wahai Abu Hurairah, aku mencintaimu kerana Allah.."

Abu Hurairah tidak sewenang2nya membalas kata2 cinta itu. Abu Hurairah membalas

" Adakah poketmu adalah poketku ? "

Ketika aku dan teman2 yang lain mendengar cerita ini dari Kak Aleen, masing2 tersenyum dan ada juga yang ketawa. Lucu rasanya bila kata2 cinta dibalas dengan kata2 kepastian yang menguji. Bukan senang2 mengungkap cinta jika diri sendiri belum bersedia berkorban dan melebihkan kepentingan orang lain lebih dari diri sendiri.

" Inni uhibbuki lillahi ta'ala.."
( Aku menyayangimu kerana Allah)

" Adakah poketmu poketku jua..?"









5 comments:

  1. poktmu poketku jua!heheh....

    aplikasi yg menarik

    keep it up k...=)

    ReplyDelete
  2. hmmmm, oren gurai....
    tp dlm kes ni, tak semestinya objek je.
    masa dan tenaga pun bleh dikira juga kan?
    Contohnya masa dan tenaga yg dikorbankan oleh abang fauzi mengambil dan menghantar dak2 1nen pd hujung minggu..... (^_^)

    ReplyDelete
  3. tak terucap perkataan terima kasih untuk senpai2 yang sanggup bersusah payah demi kitotang.

    Jazakumullah khairan kathira. Barakumullah 'ala dinik wa ahlik wa malik
    ( Moga Allah membalasmu dengan kebaikan yang banyak. Moga dilimpahi keberkatan atas agamamu, ahli keluargamu dan hartamu ) (^^,)

    ReplyDelete
  4. ada dalam ikatan hati..taklif alqulb ku...
    hehehe....
    insyaAllah..poketku sentiasa poketmu...
    ekau je yg selalu segan...den on je selalu...

    ReplyDelete
  5. ahaks..

    ye ke gitu? hehe
    kene belanja i la bila i naik ke Yamagata nanti

    ReplyDelete