Pages

resensi blog 1


Sebelum ini resensiku lebih tertumpu pada buku2 yang aku baca dan aku rasakan perlu untuk aku ketengahkan. Kali ini aku rasakan tidak ada salahnya untuk menulis resensi berkaitan entri2 dari blog yang menarik perhatianku.

MUSAFIR TAK KENAL PULANG

Klikkan tetikus pada tajuk di atas. Aku sarankan untuk kau ambil satu dua masa untuk sama2 kita hayati entri itu. Aku rasakan petikan itu cukup menarik. Sekali imbas, aku tertarik dengan lenggok bahasa Indonesia yang terkandung di situ. Namun aku kira itu bukanlah tujuan atau perkara pokok yang penting kenapa entri itu di tulis.

Aku tertarik pada tajuk entri ini. Pada mulanya aku kurang mengerti kenapa penulis memilih tajuk sebegitu yang aku kira tiada kena-mengena dengan permulaan entri. Tetapi pabila aku menghabiskan bacaan, tahulah aku kenapa penulis sebahagian rupa. Bahagian yang membuatkan aku tertarik adalah

"Orang muda...ingat pesan ini, bukan musafir ertinya kalau pulang..."

Kita ini musafir bukan? Jadi kenapa mahu bergegas-gegas pulang. Ilmu selautan di sini belumpun setitis kita perhalusi. Kotak pengalaman masih belum terisi. Mengapa mahu sibuk2 pulang ke tanah selesa di sana?

Entri ini pun turut mengingatkan aku apakah perlunya aku datang ke sini. Pernah juga ku terfikir bahawa tanggungjawab yang di galas di pundak kita yang mendapat peluang belajar di bumi sakura ini benar2 berat. Seirama dengan tanggungjawab yang digalas oleh rasul, anbiya' dan daie'2.

Pernah atau tidak kau mendengar bahawa Islam pernah ada peluang untuk sampai ke bumi sakura ini. Tapi Allah Maha Merancang segala-galanya. Delegasi penda'wah dari Khilafah Uthmaniah tidak sempat tiba ke sini kerana bertemu ajal dalam insiden taufan di lautan. Habis punahlah harapan Dinasti Meiji yang ketika itu mereka sendiri yang mahu adanya penda'wah Islam di Jepun kerna mereka terpikat dengan kemurnian agama suci kita, Islam.

Adakah Allah sengaja mematikan mereka, dan menyebabkan tiada penda'wah yang datang menyebarkan agama kita.

Tidak pernahkah kau rasakan bahawa kitalah pengganti mereka....?


3 comments:

  1. tp link tu xleh dibuka pun.??

    terima kasih untuk peringatan kat atas.
    musafir...mmm.. moga diberi petunjuk oleh Allah, supaya menjadi musafir yang selamat sampai ke destinasi yang dituju. ameen.

    ReplyDelete
  2. x bole bkk link tu ...rase penasaran la .. link kn fiza ..

    ReplyDelete
  3. maaf sangat untuk kesilapan. Aku dah edit post ni.. alhamdulillah, link tu pun dapat di buka.

    ReplyDelete