Pages

mujur dia tidak menemui aku

Aku mungkin antara orang yang kelewatan menonton video ini. Di saat aku diserang rasa kekosongan dalam diri, aku cuba mencari sesuatu yang mampu mengubat sedikit sebanyak hati yang rawan. Alhamdulillah, selain al-Quran di sampingku, video ini juga membantu menyedarkan aku.

KENAPA ISLAM?

Ataupun dalam bahasa Inggerisnya Why Islam

Seperti yang kau tonton dalam video itu, dia sering menerima emel daripada penonton yang selalu bertanya mengapa dia memilih Islam sebagai agamanya?

MUJUR DIA TIDAK MENEMUI AKU

Subhanallah...

Hidayah itu hak milik mutlak Allah SWT. Bila hidayahnya menerpa dan tembus ke dalam hati, pintu2 kafir dan jahiliyyah terbuka. Dia pernah ditawarkan dengan agama2 yang lain ketika masih dalam pencarian cahaya sebenar. Sebelum cahaya Islam menerobos ke hati, hanya berpandukan fitrah insani, dia menyatakan syarat

" Saya akan menerima agama kamu dengan syarat kitab kamu itu tiada satupun percanggahan. Jika tidak, kitab itu bukanlah datang dari tuhan. Tetapi itu hanya coretan insan ! "

Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah

Islam itu bukan hanya menyuruh kita menyembah Allah secara membuta tuli. Dengan perhambaan yang kosong. Gerak sujud, rukuk yang hanya sebagai rutin atau kebiasaan semata2! Bukan begitu Islam yang sebenarnya. Jika itu lah sifat2 yang ada pada kita sebagai hamba, apa bezanya kita dengan mereka yang kafir? Apa bezanya kita dengan haiwan jika tindak tanduk kita dalam kehidupan seperti makan, keinginan pada lain jenis, hanya memenuhi nafsu semata2 ? Serendah itukah tahap seorang manusia ? ( baca : muslim )

Islam mengajar kita untuk berfikir dan bertindak ( baca : refleksi ) dengan persekitaran. Bukan sekadar tahu Allah itu wujud. Tetapi Allah kurniakan akal untuk berfikir dan hati untuk memahami ayat2 ( baca : bukti ) kewujudannya. Lihat pada sebuah bangunan. Untuk membina sesebuah bangunan itu sudah pastinya memerlukan kepakaran dan kerjasama dari jurutera, buruh dan sebagainya. Begitu juga alam ini. Sudah pasti ada yang menciptakan. Kau dan aku pasti tahu siapa yang Maha Hebat itu bukan ?

" .....Alhamdulillah, He show me Islam before He show me muslims..."

Aku tersentak mendengar butir bicara itu yang lancar keluar dari bibirnya.

Malu. Aku tertunduk malu.

Hatiku hanya mampu bermonolog

" Mujur dia tidak temui aku...."

Kata2 spontan yang keluar jauh dari lubuk hati. Aku tahu bahawa aku bukanlah seorang muslim yang baik. Takut2 tingkah lakuku, perkataanku bagai menconteng arang pada agama suci ini. Kad pengenalanku, tudung yang menutup mahkotaku jelas menunjukkan aku seorang muslim. Tetapi adakah kad dan tudung itu yang akan aku bawa sebagai bukti pada hari di mana berhimpun seluruh umat yang lemas dalam lautan peluh sendiri? Sebagai bukti bahawa aku muslim yang benar2 muslim? ( muslim : menyerah, tunduk dan patuh sebagai hamba pada penciptanya, melakukan segala apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang di larang )

3 comments:

  1. emmsoune..btol ckp ko..even kt cn pon,klo ditanya sket tntg Islan pun kadg2 terkedu tataw nk jwb pe..inikn klo sorg yg mmg gile2 mncari pedoman hidup btny tntg ISlam n nk taw gile2 sdgkn ilmu kite msih kurang..masyaAllah..berdosanya rase kerana xmampu tunaikn kewajipan sbg muslim yg sejati...astaghfirullah alazim...marila kita sama2 renung n fikirkan...kita sama2 belajar menjadi muslim sejati lantas menjadi pejuang di jalanNya...hehehe..pnjgnye komen...gomenne..sekadar berbasabasi...eh..btol ke ayt tu..bia la...
    doakn aku pon akn jadi sepertimu...punya kehebatan...

    ReplyDelete
  2. urm..i like dis pose.esp time ckp pasal kad pengenalan tu. insyaallah kte sama2 perbaiki diri utk jd lebih baik. =)

    ReplyDelete
  3. berusaha nk cr perasaan yg camni
    " i'm proud 2 b a muslim"

    shinu mae ni dekirukana~~ ^_^

    ReplyDelete