Pages

MAUT

Sekarang hampir jam 1 pagi.
Hairan. Mataku masih mahu terjaga, ku paksakan untuk memejamkannya, nyata nafsu tidurku masih belum menerpa.

Membelek2 buku puisi ' Menggeledah Nurani ' karangan Fahd Razy. Pintaku moga aku akan terkesan dengan puisi yang aku baca. Tiba di halaman 10, aku terkesima tatkala menghayati puisi ' Maut '

Maut

Meski terkunci rapat segala pintu dan tingkap
atau bergerubung di bawah selimut kejap,
namun pepisau sakarat
sentiasa bergerimincing
mendekat dan menyiat-nyiat
perca kelakian dalam senyap

Biar yang tuli dan buta
rencat dan gila,
atau berkuasa dan meraja
di riba Izrail tetap tergelupur menggagau nafas
dalam sembelihan takdir yang tak tertebus, betapa
antara nazak dan barzakh
adalah jawapan kefasadan;
" pulangkan rohku
kerana baru semalam aku merangkak melata
dan berilah esok
untuk aku kembalikan segugus sujud."

Antara nazak dan barzakh
tetap kitalah yang sentiasa mencicirkan

Takut, berdebar-debar.
Mengenangkan sakit dicabut nyawa umpama ditikam dengan 300 mata pedang.
Pintaku sentiasa moga esok masih ada.
Untuk ku perbaharui nafas kehambaanku.
Moga esok yang akan datang bukanlah menjauhkan aku dari Tuhanku.

Inginku lelapkan mata dan lena dalam maut yang sekejap ini. Moga dengan izin Kau, jika esok masih ada kesempatan buatku, bangunkan aku dengan nafas kehambaan.

No comments:

Post a Comment