Pages

terima kasih dari emak dan abah

Aku baru usai menelefon emak dan kelarga yang kini jauh dari pandangan mata kasarku. Mendengar suara emak, abah, dan adik2 bagaikan mereka berada dekat di sisiku. Semacam perasaan lega dan selamat menyusup dalam hati.

Adik2ku berebut2 mahu bercakap denganku melalui telefon. Mula2 telefon di tangan emak, kemudian Izah, abah, Dikdah, dan Nurul. Tidak ketinggalan si montel, Ashraf.

" Terima kasih, kakak. Ashraf dah dapat mainan tu. Tadi kitorang dah buat lori..."

Ucapan penghargaan ku terima daripada adikku, Ashraf. Alhamdulillah, barang2 yang ku kirim buat keluargaku sudah selamat tiba ke sana. Aku mengirimkan mainan buat Ashraf. Harapanku moga mereka menyukai walaupun barang2 yang ku kirim itu tidaklah seberapa nilainya.

" Fizah, lain kali tak payah la susah2 kirim barang ke sini. Tak payah buang2 duit ye. Duit tu simpan untuk belajar.."

" Takpe mak, barang tu barang murah je. Tak mahal mana pun. Fizah cuma teringin nak kirim barang ke sana.."

Emak dan abah mengingatkan aku agar tidak menyusahkan diri dan 'membuang duit' untuk mengirimi mereka barang2 dari Jepun. Alhamdulillah, biasiswa ku cukup selama ini. Cuma tempoh hari ada ku simpan sedikit daripada wang biasiswa untuk ku kirimi sedikit barang2 dari sini.

SURAT CINTA UNTUK MEREKA

Dalam bungkusan yang aku kirimi buat mereka, ku lampirkan sekali 'surat cinta' buat keluargaku. Walaupun menelefon keluargaku dengan kekerapan seminggu sekali, rasanya belum cukup untuk aku ceritakan kondisiku di sini. Biasanya telefon hanya bertanya khabar dan menyampaikan salam. Kesempatan yang ada ini aku gunakan sekali untuk ku lampirkan sekali 'surat cinta'ku buat ahli keluargaku tersayang. Seingat aku, suratku itu tidaklah berbaur emosi sehingga bisa menitiskan air mata. Kebanyakan ayatku dihabiskan dengan ayat " hehe.." ataupun " haha.." sebagai simbol aku berada dalam keadaan gembira. Namun,

" Fizah, mak dah baca surat tu..."

Alhamdulillah surat cintaku sudah di baca 'kekasih2ku'. Lega rasanya.

" Kelakar tak mak Fizah cerita macam2 dalam tu.."

Aku ketawa kecil. Namun emak membalas

" Habis kitorang baca sambil terjurai2 air mata. Emak mintak abah baca pun abah tak nak. Tak sanggup kot.."

Rasa bersalah menguasai diriku. Aku ingatkan surat cintaku itu bakal mengundang tawa kekasih2ku. Namun suratku itu menitiskan air mata mereka pula.

" Terima kasih Fizah. Susah2 hantar ni semua .."

Emak pula berterima kasih padaku. Ya Allah, tidaklah layak hambamu ini menerima lafaz terima kasih daripada orang yang melahirkan, membesarkan dan berkorban segalanya demi aku.

TERIMA KASIH DARI EMAK

Terima kasih emak itu membawa aku teringat kembali peristiwa 9 tahun yang lepas. Ketika itu emak baru melahirkan adikku, Izah pada 15 Ramadhan, 3 Januari 1999. Ketika itu aku aku masih di bangku sekolah rendah darjah 5. Memandangkan aku anak sulung, abah pula bekerja di luar,secara tidak langsung tugas2 emak selama ini berpindah kepadaku.

Ketika itu akulah emak, akulah suri rumah. Mujur ketika itu musim cuti sekolah. Dapatlah aku tumpukan pada tugas2 di rumah. Aku lakukan tugas sepertimana emak lakukan sebelum bersalin dahulu. Menyediakan sarapan, mencuci pakaian, dan sebagainya. Alhamdulillah ketika itu arwah nenek masih ada lagi. Dapatlah meringankan tugasku.

Tidak berapa lama selepas itu, sekolah dibuka. Aku pun bersekolah kembali bersama adik2ku yang lain. Kalau dahulu pergi dihantar dan balik dijemput emak dengan motosikal, tapi kini pergi dan balik berbasikal. Tugasku dirumah juga sama seperti sebelum ini. Memasak, mencuci pakaian dan sebagainya. Cuma tugas2ku bertambah dua kali ganda. Kerja sekolah dan rumah.

Kadang2 jiwaku yang masih mentah dan muda itu mudah merungut penat. Walaupun aku tidak pernah mengungkapkan penat itu dimulut, namun tingkah lakuku bisa membuktikannya. Misalnya air mukaku yang masam mencuka, aku mudah meninggikan suara pada adikku jika ada yang tidak kena dan berjalan dengan gaya menghentak2kan kaki. Walaupun aku tidak adukan pada emak, tapi emak tahu apa yang terbuku dalam hatiku.

Selepas sebulan lebih bersekolah, ujian bulanan pula menjelang. Apabila di umumkan keputusan peperiksaan, keputusan peperiksaanku merosot mendadak. Aku tunjukkan rekod keputusan peperiksaanku pada emak dan abah. Ketika itu aku bersedia untuk mendengar nasihat ( baca : bebelan ) abah atas eputusan ujian yang tidak memberangsangkan. Namun hairannya, abah terus menandatangani rekod tersebut tanpa banyak soal. Emak pun diam sahaja.

Apabila aku duduk2 dan mengusap2 rambut adik baruku di sebelah emak, emak bersuara.

" Fizah, mak minta maaf ye. Mak tak berniat nak susahkan Fizah. Cuma sekarang ni mak belum mampu nak buat kerja rumah. Mak minta maaf sangat2. Pelajaran Fizah merosot pun mak tahu tu sebab Fizah penat. Mak dengan abah tak kisah dengan keputusan tu.."

Emak tersedu sedn menangis di hadapanku. Aku berasa sungguh serba salah. Terpapar segala rungut penatku, tinggi suaraku dan tingkah lakuku yang teruk sepanjang aku mengambil alih tugas emak semasa emak berpantang. Aku pun turut menangis sambil meminta maaf pada emak. Rasa menyesal menguasai diriku ketika itu. Serik untukku ku ulangi perangai burukku itu.

" Terima kasih ye Fizah tolong mak..."

Ucapan maaf dan terima kasih yang tidak sepatutnya aku terima dari emak membuatkan aku menitiskan air mata ketika itu. Bahkan bukan ketika itu sahaja, tiap kali aku teringat peristiwa itu dan apabila rindu menguasai diri, terasa bagai air mata ini begitu murah sekali.

Moga Allah ampunka dosa kedua insan yang aku sayangi ini. Rahmati, redhai mereka berdua, Ya Allah.



1 comment: