Pages

Jalan Jauh ke 調布 ( Choufu )

" Fizah, nak ke mana lepas ni ?"

Kak R gesit menanyaku sejak tadi. Ke mana aku selepas tamat program Golden Week Gathering pun masih belum aku putuskan. Dengan wajah terpinga2 tidak tahu ke mana patut aku tuju selepas ini, aku sekadar menjawab

" Tak tahulah kak. Fizah betul2 tak tahu "

Hendak terus pulang ke rumah, memang tidak sempat tiba ke Yamaguchi malam ini. Jarum pun sudah menunjukkan jam 5.00 petang. Jarak antara Yokohama dan Yamaguchi bukannya dekat. Malah jauh sehingga lebih seribu kilometer! Belum lagi masa yang perlu di ambil untuk mengambil bas dari tempat ini ke stesen keretapi yang berdekatan.

Ada antara teman2 yang menetap di Kantou mengajakku untuk bermalam di tempat mereka. Seorang mengajak bermalam di Gunma, seorang lagi menawarkan aku tempat di Yamanashi. Apakan daya, jarak kedua2 tempat dari stesen shinkansen yang paling dekat pun memakan masa. Tambahan pula, temanku yang di Yamanashi itu punyai acara sendiri malam itu.

" Macamnila... apa kata kau tanya pada Chika, kouhai Denki Syuushin tu. Eki untuk ke tempat tu Choufu Eki "

Tanpa banyak kerenah, aku terima bulat2 cadangan temanku itu. Memandangkan hari pun semakin lewat petang, ke mana lagi patut aku tuju untuk bermalam. Terus aku capai telefon bimbitku dan aku hubungi kouhaiku di Choufu itu. Alhamdulillah, aku tidak sendiri. Teman rapatku, S yang tiada arah tuju sepertiku bersetuju untuk sama2 bermalam di Choufu.

Mujur temanku, S ini menetap di Kantou. Aku serahkan sepenuhnya hal2 norikae densya ( bertukar2 keretapi ) kepadanya. Tambahan pula densya untuk ke Choufu itu bukan di bawah perkhidmatan JR ( Japan Railway ) tetapi Keio Line.

Tidak ku kira berapa kali norikae untuk ke sana. Memandangkan hari itu merupakan hari cuti umum di Jepun, tidak hairanlah densya di penuhi Nihonjin dari pelbagai lapisan. Tidak seperti hari2 biasa. Berbeza sungguh suasananya berbanding suasana yang aku lihat ketika mengunjungi Tokyo tidak lama dahulu. Densya dipenuhi oleh Nihonjin yang bersut lengkap. Semuanya seragam dan seirama warna.

Alhamdulillah. Perancangan Allah cukup cantik. Tidak pernah sekalipun terlintas dalam fikiran untuk aku mengunjungi Choufu. Lebih2 lagi kouhaiku yang seorang ini satu2nya kouhai perempuan di situ. Senpai2 onna yang belajar di situ pun sudah berada di Tahun 4 pengajian. Manakala senpai2 yang lain semuanya lelaki. Moga2 kehadiranku bisa mengubat rasa sunyi.

Tiba sahaja di Choufu Eki, terus hubungi Chika. Pintaku sebelum tiba ke sini agar membawakan kami untuk makan malam di restoran yang berdekatan. Bila lagi hendak menghabiskan masa bersama kouhaiku ini bukan? Hampir 5 minit menunggu, Chika tiba dengan wajah ceria dan sedikit tercungap2. Barangkali langkah seribu usai aku hubunginya sebentar tadi. Kami menyusur keluar ke Minami Guchi ( pintu keluar selatan ). Keberadaannya yang baru sebulan di situ, Chika mengaku masih kurang arif dengan selok belok sekitar Choufu Eki ini. Lebih 3 minit berjalan, kami tiba di hadapan sebuah restoran. Yang tidak lain tidak bukan, restoran masakan Itali segera yang begitu lazim pada warga Malaysia. Restoran Saizeriya.

Aku dan Chika memesan spagetti. S, temanku pula memilih pizza. Keletah kouhaiku yang agak ragu2 untuk memilih menu benar2 mencuit hati. Sedikit sebanyak terubat juga rasa penat menempuh perjalanan ke sini.

" Kenapa Chika macam ragu2 je nka pilih ?"

"Takutlah nak makan benda yang tak pernah senpai pilih "

" Ala, takpe. Nanti kita tanya dekat pelayan tu "

Barangkali tergoda dengan doria yang kelihatan enak di menu tetapi ragu2 dengan bahan yang di gunakan, temanku memanggil pelayan yang berdekatan. Mungkin tiada rezeki kerana dalam doria terkandung nyuukazai ( emulsier ) daripada hewani.

Keletihan menempuh perjalanan berjam2 sejak tadi menyebabkan selera untuk makanku bertambah. Habis sahaja sepinggan spagetti, aku capai menu yang tersisip kemas di atas meja. Berkali2 aku membelek, namun tidak ada yang menarik hati.

" Takpe la kak. Nanti kita beli makanan lain sambil jalan2 kat luar nanti ".

MEREDAH MALAM DI CHOUFU.

Usai makan malam, kami meredah malam di sekitar Pekan Choufu. Jam menunjukkan pukul 8.00 malam. Perasaanku seperti sudah lewat malam, tapi kemeriahan bandar Choufu masih lagi hidup. Berlainan sekali dengan bandar2 besar seperti Shinjuku dan Tokyo yang pernah aku lewati di waktu malam lebih setahun yang lalu, walaupun di simbahi lampu neon dan orang ramai yang lalu lalang, namun suasananya lebih menenangkan.

Lama aku tidak meredah malam seperti ini. Malam sahajalah, Yamaguchi di kelilingi alam semulajadi. Mustahil untuk meredah malam menikmati alam bila semuanya pendangan gelap gelita. Sambil kakiku mengayun langkah, sisa2 memori meredah malam ketika di Kyouto dan Shinjuku dahulu menguis2 kotak ingatan.

Sewaktu di pertengahan jalan menuju ke rumah kouhaiku ini, tersergam indah papan tanda 電気周信大学。(Denkisyuushin University ). Teman2 seusiaku 3 orang yang mengaji di situ. Lain padang, lain belalang. Kedudukannya di tengan pekan berbeza dengan universitiku yang di kelilingi bukit bukau dan sawah padi yang luas menghijau.

"Akak tak rasa lain ke, bila akak lalu jalan ni ?"

Kouhaiku bertanya. Bagai mengerti apa yang sedang bermain2 dalam kepala sejak dari tadi. Seusai menempuh lebih kurang 500m jalan dari Choufu Eki tadi, suasana seperti di pekan, berubah menjadi suasana yang berbeza. Jalan sunyi yang jarang di lalui orang, tanpa disirami lampu jalan, sesekali kedengaran bunyi cengkerik bersahut-sahutan. Seperti baru masuk ke alam yang berbeza.

" Kak, kawasan ni pula saya rasa macam dekat Bandung "

rumah2 yang berderet2 seperti setinggan di Malaysia tetapi kemas kedudukannya membuatkan kouhaiku menyimpulkan suasananya seperti di Bandung. Aku yang tidak pernah ke sana sekadar mengangguk kepala dan mengikut pantas dari belakang.

" Ha, dah sampai dah. Inilah rumah saya. Silalah masuk "

Chika menjemput kami masuk. Alhamdulillah, kami selamat tiba. Lega rasanya di ilhamkan Allah supaya kami menuju ke sini. Sekurang2nya dapatlah berteduh sementara menanti hari esok.

Chika menyusun ke dalam peti barang2 yang di beli di supa. Temanku, S membuka Taiyaki yang di beli di gerai kecil sewaktu menempuh jalan tadi. Dia memilih taiyaki berinti blueberi dan krim keju. Manakala, kouhaiku memilih inti kastard. Aku pula teringin sekali mencuba taiyaki matca berinti kacang merah. Sambil menikmati taiyaki dan aiskrim, bertalu2 soalan dari aku dan teman. Rasa teruja bila mendegar Chika bercerita kehidupannya dan pengajiannya di sana. Maklumlah, bukan calang2 pelajar yang boleh ke situ. Chika antara mereka yang bertuah.

" Yachin ( sewa bulanan rumah ) Chika sebulan berapa ? "

tanyaku pada Chika. Itu antara soalan yang wajib di tanya. Maklum sahajalah, tinggal di kawasan Kantou ini telaanku pasti yachinnya mahal berganda.

" 5 man sebulan kak. Masa saya bayar pendahuluan nak masuk rumah dulu kena bayar 20 man"

MasyaAllah. Begitu mahal sekali yachi rumah yang di sewa Chika. Bayaran pendahuluannya sahaja dua kali ganda berbanding rumah yang aku sewa sekarang. Insaf rasanya mengenangkan duit yang di sesarkan untuk tujuan bukan2. Sedang teman2 lain berjimat cermat mengikat perut.

Kami berbual hingga jam 11.00 malam. Chika mencapai kerja sekolah yang perlu di siapkan. Aku dan temanku bersiap2 untuk tidur.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.
Moga perjalanan yang aku tempuh sepanjang hari ini menambah nilai pada diri. Permusafiran di negeri yang lain moga bisa juga menambah rasa syukur sebagai hamba.

" Ya Allah, berkatilah kehidupan adik ini. Murah rezekinya, terang hatinya dekatkanlah dirinya denganMu..."

Aku melelapkan mata menutup episod hari ini. Menanti hari esok untuk kembali ke kampung halaman.

1 comment:

  1. emm..perkongsian pengalaman yg cukup menarik...ada unsur2 dramatik...mcm baca novel lak..nati balik m'sia bleh le compile jadi novel..

    ReplyDelete