Pages

kejar mentari

Dalam satu hari, ada suatu masa yang akan buat aku gembira.

dan dalam satu hari juga, ada suatu masa yang bisa buat aku berduka.

Disebabkan subuh di sini masuk pada awal2 pagi, sekitar jam 3.40, biasanya aku yang tidak tahan kantuk ini tertidur selepas subuh. Bila bangun semula sekitar 7.00 pagi, antara perkara pertama yang aku akan buat adalah menyelak langsir. Kenapa ya? Entah, aku rasa sangat seronok bila aku buka mata pagi2, ada benda yang seakan menyambutku. Rasa cergas bila tengok mentari memancar megah, langit biru, bunyi enjin2 kereta dan motor. Bagai semua mahu menyatu denganku memulakan hari. (^^,)v. Segala2nya bagai baharu untuk aku lalui. Ada sesuatu menanti, bila aku keluar melangkah dari rumah, ada tempat yang perlu ku tuju.

Bila matahari dah tinggi ke puncaknya, aku rasa waktu ini yang paling mencabar. Kadang2 mukaku berkerut menahan serabut tidak faham kandungan kuliyyah yang dihadam. Tambah2 lagi bila si perut mula ligat bermain keroncong. Huhu.. memang mencabar.

Hari berlalu hingga ke lewat petang. Mentari waktu itu pun sudah condong ke barat. Suatu hari, sekitar jam 6.50 petang, aku duduk mengadap arah barat. Sangat cantik mentari waktu itu. Cahaya berwarna oren kekuningan. Tapi cahaya oren yang cantik itu, sangat sekejap. Aku mula melihatnya dalam posisi duduk. Aku berdiri sedikit demi sedikit untuk menjejak mentari yang makin tenggelam. Tanpa sedar, lama kelamaan aku menjingkitkan kaki untuk menjejak mentari. Pelik juga kerana semuanya berlaku terlalu pantas. Disebalik rasa kagum dengan aya~t (tanda2)Maha Pencipta, tidak dinafikan diwaktu inilah titik sedih itu mula aku rasa. Mentari tenggelam, tanda menutup buku hari ini. Bila mana waktu bekerja, pun sudah tamat waktu itu.

Pernah sekali dulu ketika musim sejuk, waktu maghrib masuk sekitar jam 5, aku yang ralit berbasikal ingin pulang kerumah rasa sangat hairan melihat seorang petani yang masih lagi setia mengerjakan tanah yang sekangkang kera. Mencabut rumput2, dan menggemburkan tanah. Bila aku teringat kembali hal itu, baru aku faham kenapa petani itu masih bekerja walaupun hari semakin gelap. Menunjukkan betapa berharganya waktu siang padanya. Jika musim2 yang biasa, jam 5 masih lagi terang benderang, bila tiba musim sejuk, siang jadi singkat. Bermakna waktu bekerja pun terhad.


Maksudnya: " Apabila solat telah dilaksanakan, maka bertebaranlah kamu di bumi, carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak2 agar kamu beruntung " ( Surah Jumuuah : 10 )

Selagi ada mentari, bermakna peluang untuk beramal, bekerja itu masih ada. Begitulah hidup di dunia yang sangat singkat ini. Selagi mata belum terpejam untuk selamanya, selagi itu insyaAllah kurnia Allah masih luas melata.


No comments:

Post a Comment