Pages

sekkaku..せっかく

" Sekkaku nihon ni ryuugakushiteiru toki ni nihonjin ya gaikoku jin no tomodachi wo takusang tsukuritai "
- Alang2 belajar di Jepun, saya mahu berkawan dengan seramai mana nihonjin dan pelajar asing yang lain-

Sekkaku.

Perbendaharaan baru yang ku belajar dari kuliyyah Nakamizo Sensei kira2 2 minggu yang lalu. Perkataan sekkaku itu, jika ingin diterjemahkan ke bahasa Melayu, lidahku enak mengandaikannya sebagai 'alang2'.

Contoh yang sensei beri itu seakan tepat dan seirama dengan pesan senpai kepadaku beberapa bulan lepas.

" Korang, dah sekkaku duduk nihon ni, berkawanlah dengan ramai kawan nihonjin. "

Bukan niat untuk menghalang perpaduan ke'melayu'an yang terbentuk di antara pelajar2 di Malaysia di sesebuah negara asing. Tapi, alang2 sudah belajar di sini, peluang untuk berkawan dengan teman2 yang bukan senegara aku kira amat menguntungkan!

Itu mesej yang aku faham dari pesan senpaiku itu.

LOGHAT

"..........................jake.."

" Ish dia ni. kalau cakap mesti nak ada 'kke' kat belakang. Apalah maksud benda ni. Dia cakap pun aku jadi tak faham "

Keluhku sewaktu awal2 aku di Jepun dahulu. Terngiang2 suara Uki menyebut 'jakke' disetiap hujung ayat yang keluar.

Suatu hari, bila kami duduk berehat dan berbual2, Uki dan Momo sedar bahawa aku kadangkala terkulat2 dan mengerutkan dahi bila perkatan 'jakke' keluar.

" Hafiza, jakke tte shitteru? "
- Hafiza, tahu maksud 'jakke' tu?

" Iie ( sambil menggelengkan kepala). Shiran "
-Tak. Tak tahu apa maksud dia.

" Jakke wa ne, Hiroshima hougende dakara to iu imi"
-Jakke tu kan, loghat Hiroshima. Maksud dia 'dakara'.

Aduh! Rasa rugi pula untuk bertanya sejak awal2 dahulu. Serasaku, bila mendengar Uki bercakap, awal ayatnya dapat sahaja aku fahami. Cuma bila tiba sahaja perkataan 'jakke' itu, secara tidak langsung membuatkan aku tidak faham keseluruhan ayat yang diucapkan.

KELEBIHAN KENAL YANG LAIN

" Wahai manusia! Sungguh Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa2 dan bersuku2 agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha teliti. "
( Surah al-Hujuraat 49 : 13 )

Indahnya bila dapat melihat keunikan Allah menciptakan berbagai2 bangsa di muka bumi ini. Jika yang namanya bangsa Jepun, di kenali sebagai yang menepati masa, menjaga prioriti orang lain, sangat teliti dan macam2 lagi. Jika yang namanya bangsa Melayu, sinonim dengan perwatakan yang ceria, mudah bergaul mesra, malas? ( Ops, jangan dtimpakan malas itu kepada semua Melayu ya! :D ), bersopan santun, dan banyak lagi.

Bukan ingin melihat bangsa mana yang paling cantik, bangsa mana berkulit putih, bangsa mana yang kaya atau miskin, tapi Allah muliakan sesuatu bangsa itu pun atas nilai ketakwaan. Nilai tunduk dan patuhnya hamba itu kepada Allah. Adil kan? Maka tidak wujudlah banding beza berdasarkan pandangan fizikal yang menyenangkan hati manusia seperti yang disebutkan diatas.

Sangat salah jika menganggap yang berkulit putih itu lebih mulia berbanding yang berkulit hitam. Luqmanul Hakim , walaupun berkulit hitam, Allah rakamkan kata2nya menjadi satu surah khusus dalam al-Quran.

Bergaul dengan bangsa2 lain ini, bukan untuk menyerap keseluruhan budaya mereka. Kita kan punya penapis akal dan hati yang bisa berfungsi? Maka tapislah budaya lain yang masuk. Yang baik kita serap dan adaptasikan dalam hidup. Yang tidak baik kita jadikan sempadan dan lontarkan jauh2.

Kadangkala aku bertanya pada diri, antara aku dan bangsa lain ini, siapa yang jadi nila yang pekat?

Nila yang bisa mempengaruhi warna cecair lain bila dicampurkan walaupun setitis.

Menjadi nila yang membawa fungsi cantiknya Islam itu. Yang bisa menyebar dan mengubah unsur kurang baik dalam daya hidup dan budaya mereka. Dan jika diizinkan Allah, Allah akan tebak pintu hidayah buat mereka. Aku juga insan yang masih lagi punyai sangat2 banyak cacat cela dan kurangnya. Moga Allah beri kekuatan untuk jadi nila pekat itu.

REALITI

" Ala, tengok TV je pon dah boleh belajar Nihongo. Boleh juga belajar budaya dari mereka "

Ohho. Lupakah kita ini berada dimana?
Jika begitu, baik belajar di Malaysia sahaja. Tak gitu ?

Belajar dari TV, alhamdulillah, banyak juga pelajaran yang kita perolehi. Bukan setakat bahasa, malah lebih dari itu. Cuma jika di TV, ia bukanlah realiti. Ia cuma suatu bonus. Bila masuk sendiri dalam masyarakat yang sebenar2 nya, tahulah kita bagaimana sesuatu bangsa itu. InsyaAllah bisa beri nilai berharga untuk kehidupan kita.

Jika dapat berkawan dengan saudara seislam yang berlainan bangsa, kita dapat lihat cara mereka yang unik. Paling jelas, dan paling ketara, bila tiba bulan puasa, saat menunaikan solat tarawikh, nampak berbeza cara mereka. Unik bukan?

Alhamdulillah, dalam ramai2 masyarakat Melayu di Malaysia, kita terpilih untuk ke suatu negara yang jauh berbeza dengan Malaysia. Emas yang bakal dibawa pulang nanti bukan sekadar segulung ijazah, sebuah motorsikal besar, tapi yang lebih berharga, nilai hidup yang di perolehi. Nilai kehambaan yang bertambah.

P/S: Dalam masa yang sama, moga2 persaudaraan kita yang sseagama dan serumpun ini bertambah utuh.

InsyaAllah, sama2 kita usahakan ya!

5 comments:

  1. salam. melayu kat sana xberkawan langsung ke ngan org luar?

    the idea of getting involve with them is good as we can learn many new things. but to be with our malay community is also needed so that we r not led to far from our culture n lifestyle.....

    yeah, no one ask u not to. do it as u please. be friend with them but at the same time care with malay people as well.but can't we do both? here, people do both, they live in the same house with all other malay, but at the uni, they study n sometimes socialize with other foreigner. maybe because there are not so many malays here. in each course, the percentage to see malay is small.only 1 or 2 people. so the chances to get together is less n are forced to be friends with others.

    camni la. do it as u please. but don't force ur friend to do so. maybe they needs time to get the courage. to get the fluency and then the confidence to converse. but if u already have those ability, so go on. do it as u please n be a role model to ur friend, as in 'perintis'. maybe by then, they would get the inspiration. but don't judge them. n don't just say. most people we could see only know how to judge people, to give out a very great idea, which at the same time critics people, but they give out nothing.. more say than do. don't wait for them to realise ur idea. once u see the importance of it, do it first. if not, u would end up doing nothing, as it's not easy to change the mind of everyone. to do it together with other people. they would see it one day, so they would do it that day.but u have seen it now, so do it now. goodluck!

    salam

    ReplyDelete
  2. >tumi:

    waalaikumussalam wbt...

    memang betul kan, lain padang, lain belalang...

    "yeah, no one ask u not to. do it as u please. be friend with them but at the same time care with malay people as well.but can't we do both? here, people do both, they live in the same house with all other malay, but at the uni, they study n sometimes socialize with other foreigner. maybe because there are not so many malays here. in each course, the percentage to see malay is small.only 1 or 2 people. so the chances to get together is less n are forced to be friends with others. .."

    saya sukakan kenyataan awak yang ini..(^^,)V
    dan kenyataan awak itu berdasarkan situasi awak yang tak ramai melayu @ rakyat Malaysia di sana kan?

    Dapat atau tidak awak bayangkan bila ada lebih 30 orang melayu di satu tempat...Ohho, pastinya pendapat bebeza pula yang akan keluar.

    Walau apapun, kita sama pendapat untuk saling menjaga antara satu sama lain. Lebih2 lagi sesama saudara seagama kita kan?

    ReplyDelete
  3. apa la tumi. UK ngan jepun lain la. tak tau pape pun pasal kat sini tapi nk tulis pepanjang pulak.

    ReplyDelete
  4. sabar beruang buncit. sabar...

    takpe2. buang yang keruh, ambil yang jernih

    ReplyDelete
  5. fizah,
    relax ya.. kalau free nanti datang blog akak ambil tag ya.. yoroshiku

    ReplyDelete