Pages

redha Tuhan VS redha manusia

Jiwa yang masih kontang iman seperti aku ini, bisa sahaja bergoncang bila di acah. Menghadapi kerenah manusia yang pelbagai, ancaman amarah insan lain yang aku kira agak menakutkan, dan rasa tergugat takut2 diri tidak lagi dapat lagi diterima dan disambut di tengah ramai.

Betul2 membuat aku gusar!

Sehingga suatu ketika, tatkala syaitan laknatullah itu ligat menguis2 hati agar timbul perasaan2 yang di atas itu. Tanpa sedar aku terlupa, akan apa yang pernah di lakukan bukan untuk memenuhi kehendak diri. Tapi demi memenuhi kehendak Maha Pencipta!

Betapa tabahnya jiwa Rasullullah SAW bila diherdik dan di hina. Sabarnya kekasih Allah bila dicampakkan najis ditengkuknya. Tidak tercalar kasih sayangnya walaupun bergaris luka di tubuhnya semasa hijrah ke Thoif. Sehingga Jibril tidak mampu lagi menahan sabar melihat Rasullullah sebegitu terluka. Lantas dengan penuh tenang dan lembut hati, Rasulullah memaafkan dan menjawab;

" Umatku itu tidak mengetahui.."
Aku ini hanya insan biasa. Malah hamba yang masih mencari2 nafas hamba. Moga Ar-Rahmaan beri aku kekuatan untuk menghirup nafas dalam redha Tuhan. Bukan redha insan.

No comments:

Post a Comment