Pages

berjuanglah wahai adikku...


" Hello.. assalamualaikum. Nurul.."
" Eh! Waalaikumussalam.. sape ni..?
" Kak fizah la... takkan tak cam suara kot? "
" Eh.. kakak! "
Sebaik sahaja menyambut panggilan telefon daripadaku, aku terdengar ada suara teresak- esak menangis. Suara tangis kecil adikku.
" Nurul tak percaya kakak telefon. Sedihnya..."
" Eh, kenapa pulak nak sedih2? Bukan akak buat apa2 pun.."
" Ye la kak... Nurul takut yang sebelum2 ni... tak yakin lah.."
Itulah adikku. Aku sudah jangka air matanya akan menitis malam ini. Berpuluh kali juga aku berfikir sama ada ingin menghubunginya atau tidak. Takut menganggu emosinya untuk menelaah pelajaran. Kerana adikku ini sedang menghadapi peperangan. Bersiap siaga untuk kertas terakhirnya esok Pendidikan Syariah Islamiyyah untuk peperiksaan SPM 2008.
Ketakutan yang melanda diri.
Berperang dengan keyakinan diri sendiri.
Aku tidak berniat untuk menganggu kosentrasi adikku ini. Cuma entah kenapa perasaan rindu yang melanda diri sukar rasanya untuk dibendung lagi. Lega rasanya bila dapat mendengar suara adik. Hatiku terusik bila mendengar esak tangisnya. Terasa bagai kami seirama memendam rindu. Rasa puas bila rindu itu berbalas.
Gambar2ku semasa momiji tidak lama dulu yang ku kirimkan pada keluargaku tempoh hari menjadi tatapannya. Tidak habis2 dia memuji gambarku dalam posisi duduk di atas dedaun gugur, di bawah pohon yang kuning daunnya. Bagaikan itu semangat untuknya meneruskan perjuangan yang bersisa.
" Nurul... oversea memanggil2 kau.."
Sengaja aku mengumpannya dengan kata2 berbisa. Moga2 bisa membakar api semangat yang aku kira makin malap di hembus angin keputus-asaan.
Moga Allah melapangkan hatinya dan hatiku untuk menerima ilmu. Di mudahkan dirinya dan diriku dalam tiap urusan kami.
" Nurul, harap kau tidak lupa pesan abah...
..........wahaiyyi' lana min amrina rasyada.."
Bi taufiq wannajah fil imtihan.

No comments:

Post a Comment