Pages

monolog 3

Semalam, sehari suntuk aku, Zam, seniorku menemani adik2 kouhai menguruskan buku akaun, rumah dan ,melawat dai. Aku pulang ke rumah pun sudah jam 7.15 malam ketika itu. Barang2 yang baru di beli aku hanya letak berserakan di hamparan karpet. Rasa seakan mahu terus berbaring dan melelapkan mata. Namun, urusan dengan Maha Pencipta perlu ku selesaikan terlebih dahulu.

Usai solat, rasa penat, keletihan sedikit sebanyak berganti ketenangan. Lama aku duduk di tikar sejadah. Benar, aku tenang ketika itu, tapi terasa bagai ada setompok kesedihan dalam hati. Aku cuba menyelongkar hati ini aku pastikan apakah titik kesedihan itu.

Sedih bila rasa diri makin jauh dengan Allah. Setiap waktu dihambat kesibukan dunia yang menarik2 aku untuk masuk ke lembahnya. Adakah betul aku ini benar2 sibuk? Lupa bahawa segala urusan milik Dia, perancangan Dia.

Rasa risau andai diri ini tersibghah dengan biah yang bukan2...

...Ya Allah, aku pohon kekuatan untuk hadapi segala dugaan. Tiada padaku kekuatan melainkan kekuatan itu darimu ya Tuhan. Berikan aku tiap detik nafas dalam jiwa kehambaan....



No comments:

Post a Comment