Pages

Buntu lagi

Sudah beberapa kali aku ini di landa kebuntuan untuk menulis ni. Kalau sebelum ini jika aku terlalu buntu biasanya akan buat aku jadi tak keruan sebentar.

" Kenapalah aku tak boleh nak menulis sesuatu ni...?"

Semalam Maulidur Rasul. Oh, bagi yang gemar menulis mungkin itu membantu kerana ada mungkin maulidur rasul itu boleh jadi tema penulisan bukan ? Lain pula dengan aku. Terrfikir2 apa yang aku boleh kaitkan maulidur rasul dengan apa yang aku bakal coretkan?

" Ala, ko tulis je la pasal sirah rasul ke, ibrah dari kisahnya ke, buatla ala2 muhasabah diri sikit "

Senang kan?

Tak senang, aku bukan jenis begitu. Menulis bagiku sesuatu yang dari hati. Yang benar2 dirasai hati. Sebab menulis ni kan ada adab, ada tanggungjawab.

Ada juga rasa cemburu yang bertapak dalam hati bila melihat tajuk Maulidur Rasul menjadi pilihan teman2 lain di senarai blog.

Mungkin ada satu sudut dalam hati ini yang perlu dibersihkan. Lagipun sejak berada di sini terlalu sibuk dengan perkara2 lain. Hurm...

3 comments:

  1. Itulah,kan. Dulu-dulu pernah juga aku kebuntuan idea. Kadang-kadang, terpaku depan monitor sampai 2,3 jam mencari idea. Tapi, rasanya itu sindrom sakit yang biasa.

    Aku teringin berkongsi satu tip. Aku cadangkan, mari cuba menulis tidak mengikut trend. Kita lawan arus. Sebab, sememangnya pembaca mahukan sesuatu yang berlainan dan segar. Kalau dah banyak blog cerita topik yang sama, bimbang jadi streotaip pula. Kalau mahukan topik yang sama juga, cuba tulis dengan bentuk yang lain pula.

    Kebaikannya, kita dapat belajar teknik penceritaan yang pelbagai.

    Dalam kes ini, aku suka memberi contoh WarungKampung dan IndaHayatiSamsi, yang aku kategorikan sebagai Blog Inspirasi. Sebab 100% memang tidak mengikut trend, tapi menarik dan konsisten.

    ReplyDelete
  2. Betul betul betul...!
    Terima kasih berkongsi idea :)
    InsyaAllah akan ku fikir2 dan ku terapkan untuk lain masa

    ReplyDelete
  3. dari pnah dengar istilah brainstorming x?tulis sje dlm bntuk point ape sje yg terlintas dlm fikiran...xkesah la ape2 je yg tlintas...pastu semak list tu and pilih subjek yg sdari rase plg seswai...cobe2la..

    ReplyDelete