Pages

Ada apa dengan hanami @ sakura ?

" Ruhana, kenapa ye agaknya kita ni sibuk2 nak pergi hanami? Kalau setakat nak makan2, nak gelak2, nak sembang2 berlatarkan pemandangan sakura yang cantik, kalau bukan sekarang pun takpe kan?..."
Sengaja aku mengumpan kouhaiku yang baru 2 minggu menjejakkan kaki di sini. Sekadar provokasi bahkan inginku tahu apa butir bicara yang bakal keluar dari bibirnya. Bosan juga jika dia yang kelihatan asyik menggoreng karipap tanpa bercakap sepatah kata pun.

" Entahlah kak, saya pun tak tahulah kenapa ..."

Balasnya sambil melemparkan senyum padaku.

" Blur kot agaknya pagi2 ni.."

Aku membuat telahan. Noktah.

ADA APA DENGAN SAKURA?

Sayang sakura, kembangmu hanya sementara.


" Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dalam silih pergantian malam dan siang, terdapat tanda kebesaran bagi orang yang berakal...

...iaitu orang yang mengingati Allah, sambil berdiri dan duduk, dan dalam keadaan berbaring mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi seraya berkata, Wahai Tuhan kami tidaklah engkau menciptakan ini dengan sia2, Maha Suci Engkau, hindarilah kami dari azab neraka.."

( Surah Ali-Imran 190-191)

Alhamdulillah, semua warga Yamaguchi dapat berkumpul sama di Tokiwa Kouen. Cuaca yang cerah, langit membiru tanpa di temani awan, orang ramai yang memilih hari ini untuk hanami sudahpun memenuhi ruang sejak awal pagi. Bahagia rasanya bila melihat semuanya berkumpul sama. Lebih2 lagi warga Yamaguchi bertambah ahlinya. Walaupun ada yang pertama kali bersua, namun cepat mesranya.

Sementara menunggu pelajar lelaki menghidupkan api untuk menyiapkan BBQ, aku dan beberapa teman lain memilih untuk berjalan mengelilingi kawasan tasik di Tokiwa Kouen. Bila ku tanyakan pada senpaiku yang sudah 4 tahun mendiami Yamaguchi, menurutnya Tokiwa Kouen merupakan kawasan tasik terbesar di Jepun.

Kami mula berjalan dengan kumpulan yang agak besar. Perjalanan terhenti berkali2 kerana masing2 ingin bergambar. Juga kami terpaksa berhati2 semasa berjalan dikawasan lalu lalang orang Jepun. Silap hari bulan, takut di kejar anjing!

Kemudian kami berpecah ke kumpulan kecil. Aku lebih selesa berjalan dengan 2 orang kouhaiku, Ocean dan Ruhana. Bila kami bertiga bergandingan, pasti ada sahaja cerita yang keluar. Maklumlah, kouhai2ku ini petah bercerita. Kadangkala cerita2 mereka ini mengundang tawa. Memecah sunyi Tokiwa Kouen.

" Cean, akak nak tanya Cean lah. Kenapa ye agaknya sakura ni orang Jepun pandang tinggi sangat? Apalah yang special sangat ye? Ye lah, selain sakura ni waktu kembangnya sekejap je, Cean rasa camne ye..?"

Teringin sekali aku mendengar butir bicara dari Ocean. Ocean ini ku lihat luas pemikirannya.

" Saya pun tak tahu nak cakap macam mana. Tapi kan kak, apa yang Ocean rasa lah kan, orang Jepun pandang sakura ni sebagai bunga yang hebat. Mana taknya, lepas bertarung dengan kesejukan masa fuyu ( musim sejuk ), dia jadi bunga yang cantik pulak masa haru ( musim bunga ). Dia terpaksa harungi perubahan 2 musim. Hebat kan sakura ni? "

Aku dan Ruhana terkedu. Masing2 membawa pandangan ke tasik yang luas terbentang. Kelihatan angsa putih dan hitam mendekati tebing menghampiri pengunjung yang memberi makan. Sedang perasaan kagum menyusup masuk dalam hati. Kata2 Ocean tadi bagai menambah nilai dalam kamus hidup aku.




" Cean, nak tahu. Kata2 Cean ni menyambung puzzle dalam kepala akak ni tau. Baru akak faham macammana nak kaitkan dengan apa yang akak dengar dan fikir selama ni. Ye lah. Kenapa sakura ini begitu dihargai..."

Ocean tersipu2 malu. Mungkin segan bila dipuji sebegitu.

" Korang nak tahu, apa yang ada dalam kepala akak sekarang? "

Masing2 menggeleng. Bahkan bagai menanti meminta aku meneruskan kata.

" Sakura ni macam manusia. Manusia yang hebat tu macam sakura."

" Sakura tu akak kira melambangkan seorang manusia ( baca : muslim ) yang hebat. Punyai iman yang teguh, dan akhlak yang indah. Untuk jadi manusia macam tu pulak, perlulah bersusah2 macam apa yang dilalui sakura waktu fuyu tu. Macam dugaan kat dunia ni yang menguji iman. Kalau dia dapat lalui semua ni, insyaAllah dia akan jadi orang hebat. Muslim yang hebat, yang punyai akhlak yang indah ini kan jadi penyejuk mata pada orang ramai. Semua orang suka dengan dia..."

" Tapi, sakura ni kembangnya sekejap je kan? Macam manusia jugaklah. Masa hidup kita kat dunia ni kan singkat. Tapi dalam masa yang singkat ni, kalau kita jadi hamba yang benar2 hamba, punyai akhlak yang baik tu tadi, insyaAllah hidup kita amat bermakna. Walaupun sesingkat seminggu. Macam sakura.."

Subhanallah, tidak aku sangka,hebatnya yang Maha Mencipta. Ibrah yang diperoleh hari ini benar2 memberi makna. Menambah nilai untuk hanami kali ini.



Aku cuba membandingkan.

Aku lihat, orang Jepun membakar BBQ, aku ( baca: kami ) pun begitu.

Orang Jepun berkumpul sesama kenalan dan saling bergurau senda, mengerat silaturrahim, aku ( baca: kami ) pun begitu.

Apa bezanya antara aku ( baca: kami ) dan orang Jepun yang meraikan hanami jika tidak memandang segalanya sebagai tanda hebatnya Dia yang menciptakan.

Makan bukan sekadar makan.

Bergambar bukan sekadar kenangan.

Bergurau bukan sekadar mengerat hubungan.

Moga hanami menambah nilai kehambaan.

Duduk2, makan2, sembang2, di bawah rimbunan sakura

Terima kasih ya kalian, sedap sungguh ayam tu! Dimana ada kamera, disitu kami berada!




# Hanami Yamadai,
Tokiwa Kouen, Ube.

4 comments:

  1. salam
    cantik sungguh bunga sakura...
    teringin melihat sakura...
    insyaAllah kalau ada rezeki

    analogi yang menarik

    ReplyDelete
  2. Salam, Sakura memang indah lebih-lebih lagi bila dikaitkan dengan kebesaran Allah, bertambah indahlah Sakura itu.

    ReplyDelete
  3. > KA:
    waalaikumussalam wbt. Benar, cantik sungguh sakura. Lebih indah jika dapat melihat secara langsung bukan?
    Erm, di Irealand ada sakura tak?

    ReplyDelete
  4. > Fareast
    Waalaikumussalam wbt.
    Segala ciptaan Allah itulah petanda Allah Maha Kuasa kan?
    Btw, kalau dari page fareast, enta ni JAD 7 kan?

    ReplyDelete