Pages

Graf Sin

Orang kata, hidup bagai roda, sekejap di atas, sekejap lagi di bawah. Jika sekarang, sudah moden sedikit, wujudlah pepatah baru. Hidup manusia bagai graf sin!

Graf sin bolehlah ditafsirkan sebagai graf turun naik iman. Lumrah manusia biasa imannya tidak seperti para anbiya' yang punyai graf iman bercorak linear ( x berkadar terus dengan y ). Tidak juga seperti graf iman malaikat yang malar. Hakikatnya graf iman manusia seperti graf sin.

Mungkin secara jujurnya, kadang2 aku merasa jiwaku ( baca : imanku ) begitu sukar dalam kondisi stabil. Maka benarlah kata2 ulama'. Iman itu ibarat air mendidih. Gelojaknya cuma sekejap. Hari ini mungkin kita rasa tenang, iman kita pun sejahtera. Namun, tanpa kita jangka, iman yang tadi tinggi menjulang, bisa sahaja menurun sekelip mata. Alahai, imanku yang rapuh.

Kepala ligat berfikir, kenapa imanku begitu. Berada dalam kondisi iman yang menurun mempengaruhi seluruh aspek kehidupan. Bukan hal2 solat dan bacaan al-Quran sahaja. Malah SELURUH aspek kehidupan. Sama ada tubuh badan itu sendiri secara zahirnya, mahupun jiwa dan ruh secara batin.

Alhamdulillah, dalam kekalutan mencari membaiki lompong2 iman, Allah beri kesempatan untuk ku baca dan ladeni serangkap kata2 dari Imam Ibnul Qayyim Al-Jauzi. Kredit untuk Kak Rahmah. Moga Allah limpahkan selautan rahmat dan hodayah besertta redha buatmu ya?

"Sesungguhnya di dalam hati terdapat sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan menyendiri bersama Allah azza wajalla.
Di dalam hati juga ada sebuah kesedihan yang tak akan mampu diseka kecuali oleh kebahagiaan yang tumbuh kerana
mengenal Allah beserta ketulusan hubungan dengan-Nya. Pun di dalam hati ada sebuah kegelisahan yang takkan mampu ditenangkan kecuali dengan berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu menuju Allah...
Di dalam hati juga terdapat suatu tuntutan kuat yang tidak akan terhenti sehinggalah Allah menjadi satu-satunya tujuan tunggal. Di dalam hati juga ada suatu keperluan yang tak akan terpenuhi kecuali dengan cinta-Nya, mengingati-Nya, beserta keikhlasan yang tulen terhadap-Nya. Bahkan jika hati ini diberi dunia seluruhnya beserta segala isinya, keperluan tersebut tetap tidak akan terpenuhi tanpa mengharap penuh kepada Allah azza wajalla..."
-Ibnul Qayyim al Jauzi r.h.-

Jika rasa resah sekarang, jangan diubat hatimu dengan dunia. Bersendirianlah dengan Yang Mencipta. Koreksi diri dengannya..

No comments:

Post a Comment