Pages

Abah kata ...

" Wei, abah aku cakap, tak baik la gelak banyak sangat..."

Aku bersuara tiba-tiba. Sekaligus menghentikan gelak tawa diriku sendiri dan teman2. Mana tidaknya, apabila tiba waktu makan malam bersama, ada sahaja cerita2 yang dibuka. Maklumlah, ramai di kalangan kami ini bila sudah bercerita lagaknya seperti seorang penglipur lara!

Dalam keadaan haru-biru gelak ketawaku dan teman2 malam tadi, pesan abah mengetuk hati. Terus aku bersuara seperti mana pesan abah kepada kami adik beradik suatu ketika dulu.

" Haahla, bapak aku pun cakap tak baik ketawa banyak sangat. Nanti boleh nangis.."

Sampuk temanku.

" Bukan gitu je tau. Abah aku cakap, tak baik ketawa banyak sangat. Nanti susah ilmu nak masuk. Susah nak ingat. Ala, korang pon dah tau sebenarnya.."

Kata2ku menerima angguk balas teman2 yang lain.

ABAH KATA ...

Apabila tiba musim peperiksaan, wajah abahlah yang pertama terlintas dalam kepalaku. Bukannya apa, kalau dahulu, bila menjelang peperiksaan, abah akan banyak berpesan kepadaku dan adik2. Pesanannya panjang berjela.

" Ha, korang ni nak periksa ni jangan banyak gelak. Nanti cepat lupa.."

" Fizah, matikan TV tu. Abah tengok ko ni asyik tengok TV je. Tak belajar pun.."

Pesanan yang sama berulang kali bila tibanya musim peperiksaan. Kadangkala ada juga terselit rasa tidak puas hati bila abah menyuruh mematikan televisyen di kala diri sedang seronok menonton.

Abah cukup ambil berat makanan2 yang dipercayai membawa kesan yang tidak baik khususnya kepada otak. Contohnya organ2 dalaman haiwan seperti hati, pedal, limpa, telur ikan dan sebagainya.

Pernah sekali aku begitu kepingin merasa bagaimana rasanya hati ayam. Abah menyantap dengan penuh selera sedangkan dalam masa yang sama melarang kami makan. Bila aku merungut tidak puas hati, ada sahaja jawab balasnya

" Ala, abah dah habis sekolah. Tak de apa2 pun kalau abah makan. "

" Bah, Fizah teringin nak rasa. Sikit je... bolehlah. Kuah je pun takpe.."

Aku merayu mohon simpati. Moga2 dapatku raih simpati abah.

" Yelah. Ha, makan sikit je. Makan untuk rasa, bukan buat kenyang tau! "

" Hehe.."

Lembut juga hati abah dengan rayuanku. Selepas aku cuba merasa hati ayam itu, ternyata aku tidak menggemarinya. Kelat rasanya.

HAK ISTIMEWA ANAK ABAH

Bukan orang Melayu sahaja yang punya hak istimewa. Malah kami sebagai anak2 abah juga punyai keistimewaan tersendiri. Abah sering mengugut kami untuk menarik balik hak keistimewaan tersebut sekiranya keputusan kami merosot berbanding sebelumnya.

" Ha, kalau merosot ujian kali ni, abah tarik keistimewaan yang abah bagi. Tak de dah nak pergi rombongan ke, duit belanja abah kurangkan..."

Keistimewaan yang abah maksudkan termasuklah kebenaran menyertai rombongan persekolahan, wang saku dan sebagainya. Ketika kecil dahulu aku begitu gerun dengan pesanan abah ini. Lain pula bila aku meningkat remaja. Ketika itu aku rasa lucu menahan ketawa melihat adik2ku berkerut seribu bila abah berpesan sebegitu rupa kepada mereka. Bagi mereka, jika merosot ujian, maka peluang untuk menyertai rombongan yang biasanya diadakan pada cuti persekolahan bakal menjadi angan2 semata2. Lantas, adik2ku bersemangat belajar dan menempuh peperiksaan. Lain pula denganku. Ish, makin besar makin degil pula.Huhu..

Seumur hidupku, tidak pernah sekali pun abah merotan, menyebat, dan seumpama dengannya, Pendek kata, tidak pernah sekalipun abah angkat tangan pada kami. Walaubagaimanapun, padaku, cukup abah berpesan dengan kata2. Mendengar suara abah sahaja bisa membuat hatiku bergetar gerun. Di hadapan abah biasanya kami adik beradik akan berlaku baik. Tetapi di hadapan emak ataupun ketika abah tiada di rumah, mulalah kami menunjukkan belang masing2. Saat itulah akan ada yang menangis, dan kadangkala ada juga suara gelak ketawa sehingga kedengaran jiran tetangga.

Tiba-tiba.

" Broom.. broom.."

Bunyi motor Yamaha RxZ abah kedengaran. Menandakan abah pulang. Mulalah ketika itu bertempiaran lari mengemas rumah yang bersepah bagai tongkang pecah. Yang menangis akan berhenti dengan sendiri. Dan yang ketawa akan menahannya sehingga keluar air mata. Aku rasakan yang paling lega saat itu adalah emak.

" Ish, korang ni kalau depan abah, macam tikus. Menyorok je kejenya."

" Ala mak ni. Janganlah cakap kuat2. Nanti abah dengar.."

" Ha, taupun takut"

Begitulah lagak kami adik beradik. Menunjukkan betapa kuasa veto abah besar dalam keluarga kami. Tidak perlu sebatan, pukulan mahupun libasan tali pinggang. Cukup dengan kata2 abah kami patuhi. Bila aku ingat kembali saat itu, aku ketawa seorang diri.

Tidak lama lagi aku dan teman2 lain di Jepun ini akan menghadapi peperiksaan. Memang mencabar bila terpaksa bertarung dengan buku2 dan musuh2 ghaib yang sangat kuat menentang. Rasa sejuk, rasa malas, leka dengan internet dan bermacam2 lagi musuh ghaib yang terpaksa ku hadapi. Kalau di ikutkan hati, mahu sahaja aku pinta supaya abah ke sini. Menemani aku belajar, berpesan kepadaku dengan kata2 seperti dahulu. Biarpun pada waktu dahulu mendengar kata2 abah terasa pedih di hati. Namun aku kira, kini kata2 itu bagai penawar yang ku rindui tiap masa.

Pesan abah yang terakhir sebelum aku melangkah keluar dari rumah untuk menghadapi peperiksaan,

" Fizah, masuk dewan jangan lupa wahaiyyi' lana min amrina rasyada.."

" Abah....Fizah nak periksa ni bah. Abah pesanlah pape kat Fizah.."

Pintaku yang kini sendiri tanpa abah di sisi.


P/s: doa itu dari surah al-kahfi ayat 10

2 comments:

  1. em..best pengalaman ni.xsume orang ade.
    yela,lain orang lain abahnye..hope dpt didik ank2 mse akn dtg cmtu gak dan dpt abah yang dpt mendidik ank2nya dgn baik.

    ReplyDelete
  2. dapat abah ke dapat suami?

    agak konpius kat situ.. hehe

    ReplyDelete