Pages

Hari ini


Pelik rasanya sejak kebelakangan ini aku lebih suka mencatatkan diari sendiri untuk dimuatkan dalam Think Tanker. Barangkali aku semakin jujur dengan Think Tanker ku ini agaknya. Moga2 walau apapun yang akan ku coretkan dalam Think Tanker menjadi pengajaran dan peringatan buat diriku sendiri.

DIARI HARI INI

Hari ini, Jumaat, 4 Safar 1430h.

Petang tadi aku keluar awal daripada dewan peperiksaan. Awal 15 minit dari masa tamat. Selepas itu aku berkunjung ke Aruk. Membeli sekotak susu, tuna dan lobak. Cadanganku hanya ingin membeli barang2 keperluanku dan terus pulang.

Tapi.

Entah kenapa mataku tertumpu pada ruangan roti. Padahal memang aku sudah pasti dan maklum bahawa betapa sedikit pilihan2 roti yang boleh di makan. Aku belek satu persatu roti yang baru ku temui buat pertama kali. Aku analisis satu persatu senarai bahan2 yang terkandung di dalam roti2 yang ku belek.

Bukan niat aku hendak membeli pun. Cuma berharap agar untung2 akan ada roti yang boleh di makan. Begitulah aku. Selalu sahaja menjadi 'pegawai JAKIM' andai berada di kedai. Lebih2 lagi jika aku berada di ruang yang menempatkan makanan.

Silapku.

Selepas puas menghabiskan 25 minit di sana, aku pun pulang ke rumah. Perkara pertama yang akan ku lakukan selepas meletakkan beg ke atas meja 'kotatsu' ku adalah menhidupkan komputer. Apa lagi, tanpa menghiraukan benda lain, akhirnya aku tertewas juga di hadapan komputer. Melayari internet bagai menjadi suatu kemestian yang tidak dapat lekang dari diriku. Lama aku melayari internet tadi. Dari jam 2.45 petang hingga 4.30 petang.

Khilafku.

Semasa memasak tadi, aktiviti2 hari ini berputar2 dalam fikiranku.

Apa yang aku buat seharian suntuk ini?

Bertambah tercalar rasa hati bila membaca sepotong ayat ini yang di sertakan dalam setiap kiriman emel seorang ukht.

"Perkara yang paling aku menyesal sekali dalam sehari ialah apabila terbenamnya matahari, umurku berkurang tetapi amalku tidak bertambah': - Ibn Mas'ud

Benar sekali.


Memang benar Dia sudah beri amaran.

Demi masa.

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.

Kecuali mereka yang beriman dan melakukan amal soleh. Mereka berpesan2 dengan kebenaran. Dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

( Al-a'sr : 1-3 )

No comments:

Post a Comment