Pages

Utusan peperiksaan

Selasa, 23 Muharram 1430h

Asalnya aku tidaklah berhajat untuk menulis pagi2 ini. Seusai solat subuh, aku terus ke komputerku melayari internet dan tidak ketinggalan aku turut singgah ke blog milik seorang teman yang kini belajar di Jepun juga.

"Bi taufiq wan najah fil imtihan.."

Tertulis ayat berbahasa arab itu pada status YM nya. Tersenyum aku sambil membalas dalam hati

" Amin ya Rabbal a'lamin..insyaAllah "

Bermula minggu hadapan, insyaAllah aku dan teman2 di Yamaguchi University ini bakal menghadapi kimatsu shiken (peperiksaan akhir semester). Malahan aku percaya, hampir semua pelajar yang berada di Jepun ini sedang menghadapi gelombang peperiksaan.

Mungkin ada yang sedang mengurung diri di dalam bilik dan lebih suka bersendirian untuk mengulang kaji pelajaran.

Mungkin ada juga yang lebih suka memillih untuk turut sama dengan teman2 yang lain. Baik yang sama2 Melayu atau untuk yang lebih hyperpower, memilih teman Jepun untuk sama2 mengulangkaji pelajaran. Terpulanglah.

" Minna, ganbatte kudasai! "

Pesan sensei matematikku seusai kuliyyah terakhir minggu lepas.


KEPUTUSAN BUKAN DI TANGAN KITA

" Benkyou ke, tak ke, sama je! "

Rungut seorang temanku selepas mendapat keputusan chuukang ( peperiksaan pertengahan semester ) tempoh hari. Barangkali markah yang di perolehi tidak memuaskan hati. Maklumlah, temanku seorang ini memang giat mengulang kaji pelajaran. Mungkin tempoh hari dia di uji untuk menerima keputusan tidak seperti yang di harapkan.

" Sabar ya. Itulah yang terbaik untuk kau "

Getusku dalam hati.

Aku dapat merasakan angin sejuk berbaur tegang di saat2 menjelang peperiksaan. Masing2 berusaha sedaya mungkin untuk mengulangkaji pelajaran. Menjadi lumrah bagi seorang pelajar agar mendapat keputusan cemerlang sebagai natijah ataupun balasan berhempas pulas berusaha.

Hingga ada yang mengorbankan waktu tidur.

Hingga ada yang mememutuskan komunikasi dengan dunia luar.

Hingga ada yang.... ah! Pelbagai ragam kita untuk menempuh peperiksaan ini.

TAPI harus di ingat!

natijah ataupun keputusannya nanti bukan di tangan kita, tahu? Hak kita untuk berusaha sedaya mungkin dan hak Dia untuk menentukan keputusan yang kita bakal perolehi.

Tidak bermaksud aku meminta kau menghentikan segala usaha yang kau perbuat ini dan hanya menadah tangan ke langit sambil meminta moga di kabulkan hajat. Bukan begitu.

Maksudku kita berusaha sedaya mungkin sambil memohon moga Allah beri yang terbaik untuk kita. Moga kita redha untuk menerima segala walau apa pun keputusan yang bakal kita dapat. InsyaAllah, itulah yang terbaik buat kita nanti.



SALAH FAHAM

Selalunya kita menganggap bahawa segala usaha kita ini merupakan penyebab keputusan2 yang kita peroleh. Untuk lebih mudah di fahami, ramai yang menanggap bahawa jika dia sudah belajar bersungguh-sungguh dansehabis mungkin, maka natijah yang dia MESTI peroleh adalah keputusan yang cemerlang.

Salah tu.

Bagi yang berjaya memperolehi keputusan yang cemerlang, dia menanggap semuanya hasil usaha dan titik peluhnya.

Bagi yang mendapat keputusan yang kurang memuaskan hatinya, mulalah dia berputus asa dan kecewa. N'uzubillahi min zalik. Takut2 kita seakan2 buruk sangka kepada Allah dan menganggap bahawa Allah tidak adil. Astaghfirullah...

InsyaAllah, aku percaya segala keputusan yang kita perolehi itu adalah yang terbaik untuk kita. Dan harus di ingat, baik atau buruk sesuatu itu kebanyakannya dari penilaian kacamata manusia itu sendiri.

Tak semestinya cemerlang itu baik jika bakal mengundang rasa bongkak, riak dan takbur.

Tidak semestinya gagal itu buruk jika keputusan itu mengundang rasa redha, dan berazam untuk berusaha sedaya mungkin di lain masa.

Berusahalah, berusahalah, berusahalah!

Dan jangan lupa sandaran dan tawakkal kita pada Allah, ya.



p/s: pesanan buat diriku sendiri.



Suatu hari Imam Syafi'e datang menemui gurunya untuk bertanya tentang masalah daya ingatan yang semakin berkurang yang melanda dirinya.Lantas gurunya berkata,
" Ilmu itu cahaya. dan cahaya ilmu tidak akan masuk ke dalam hati yang di selubungi maksiat."











2 comments: