Pages

monolog 2

Dalam kedinginan yang mencengkam hari ini, betapa ku rasakan hari2 yang ku lalui semakin mencabar. Menguji keimanan dan kesabaran. Berperang dengan kesejukan, nafsu malas dan bermacam-macam lagi nafsu 'ghaib' yang tidak kelihatan dari pandangan mata kasar.

Ringankanlah hati dan tubuh badanmu untuk bergerak duhai diriku!

Peperiksaan akan menjelang tidak lama lagi. Wah, bertambah2 ujian2 yang perlu ku hadapi di kala musim sejuk ini. Moga Allah memudahkan dan meringankan ujian2 ini.

Sekadar mencatat sesuatu untuk Think Tankerku ini. Ternyata tragedi yang menimpa saudara2 ku di bumi Palestin sana mempengaruhi perasaan aku. Aku tidak punya perasaan untuk menulis sesuatu yang ceria di sini. Bayangkan jika ahli keluarga kau di bunuh dan di perlakukan sebegitu kejam, apa perasaan yang kau rasai?

Tragedi ini juga meyakinkan aku bahawa semua ni berlaku bukan sahaja di sebabkan faktor luaran seperti kelemahan umat islam dari segi ilmu pengetahuan dan teknologi. Alhamdulillah aku dan mslimin2 yang di beri sedikit kefahaman oleh Allah SWT sepakat bahawa ini semua berpunca dari kelemahan hati, nafsu dan akal kita sendiri.

Matlamat .( baca: matlamat hidup, kefahaman islam ) kita kecil.

Perancangan yang di lakukan oleh zionis untuk semua ini sudah terlalu lama. Teringat aku akan kata2 Saidina Ali yang pernah ku dengar suatu ketika dahulu

" Kejahatan ( kebatilan ) yang terancang bisa mengalahkan kebenaran yang tidak terancang "

Untuk kesempatan yang masih berbaki ini, insyaAllah kita masih punya kesempatan untuk merancang dan mempersiapkan diri. Setiap masa, kata-kata ini berbisik dan sentiasa menyapa kalbuku

" Jundi2 ( tentera ) itu sedang kita persiapkan, kita siagakan... Tetapi siapa jundi itu jika bukan aku dan kau ? "

Teringat aku akan kata2 adikku semasa aku menelefon keluargaku tempoh hari.

" Kak, adik nak belajar rajin2 pastu nak buat tentera cyborg macam kat dalam novel Kombat 1511h tu.."

Tersenyum aku pada saat itu. Alhamdulillah, semangat jihad sudah mula meresap dalam jiwa2 muda muslim. Moga semangat itu terus membara dan menyala dalam hatimu, ya dik?

Hati aku terlalu sensitif dan begitu mudah terguris jika aku lihat muslimin2 termasuk teman2ku ini masih boleh bergembira dan seakan tidak mengambil tahu apa yang terjadi pada saat ini. Aku pohon padamu Allah moga Kau buka hijab yang membalut hati2 kami dan hindarilah diri kami dari dadah hedonisme.

InsyaAllah hari ini juga junior2ku di Ambang Asuhan Jepun ( AAJ ) bakal mendapat keputusan yang menentukan mereka boleh ke Jepun atau tidak. Tersenyum aku bilamana junior2 ku memberitahuku perasaan mereka tidak tentu arah pada saat ini. Doaku moga Allah yang beri keputusan yang terbaik untukmu. Dan moga kau redha dengan keputusan yang bakal kau perolehi.

Lega rasanya dapat meluahkan sesuatu di sini. Moga aku dan kau tabah dan sabar dengan ujian2 kehidupan yang kita hadapi.




No comments:

Post a Comment