Pages

monolog 1

Begitu lama rasanya aku tidak berfikir dan menulis sesuatu yang malar segar untuk think tanker ku ini. Aku kini sedang menghadapi semacam suatu peperangan perasaan. Banyak perkara yang aku fikirkan untuk satu2 masa. Bagaimana harus ku luahkan menjadi tulisan!

Banyak perkara2 yang berlegar2 dlam benak fikiranku. Terutamanya seusai aku menghabiskan cuti musim sejukku yang baru sahaja berlalu semalam.

Seusai cutiku, selepas aku baru sahaja pulang ke Yamaguchi, banyak perkara yang mengejutkan aku. Entahlah. Aku dapat rasai sesuatu perubahan dalam diri. Moga2 perubahan ini mengundang suatu pembaikan. Bukan mengundang aku ke arah keburukan.

Antara berita yang paling mengejutkan aku juga adalah berita mengenai serangan Israel Laknatullah ke atas saudara2ku di Palestin. Kalau dulu aku adalah antara orang yang tidak mahu langsung mengambil tahu tentang hal saudara2ku ini, tapi entah kenapa, hatiku kini bagai di lapah tatkala membaca laporan2 mengenai saudara2ku ini. Terselit sesal yang berat dalam hatiku ini. Sejak aku mula terasa bibit2 ukuhuwwah mula kembang dalam diri, terasa saudara seagama yang di ikat dengan ikatan akidah ini bagai terlalu erat denganku. Tawa mereka adalah tawaku. Penderitaan mereka, bisa membuatkan hatiku resah tidak keruan. Aku harapkan aku tidak bersendirian menanggung beban perasaan ini. Kau bersamaku bukan?

Barangkali ataupun sejujurnya aku amat terkesan dengan kata2 Syed Quttub. Terima kasih buat akhawwat fillah sayangku yang tidak lokek berkongsi ilmu. Aku hanya baru di ajar 3 perenggan Muqaddimah Zilal. Tetapi kesannya bagai panahan yang menusup sanubari. Tajam. Kadangkala sedikit perit.

" Al-Quran ni susah untuk kita faham dengan hati kalau kita masih di belenggu choker sendiri "

" Choker kita ? Apadia choker diri kita kak ? "

" Erm, susah untuk akak jelaskan. Tapi cuma Fizah yang tahu choker yang membelenggu diri Fizah. Macam ni, agak2 Fizah la kan, apa perkara2 yang Fizah rasa menghalang Fizah dari memahami Islam sebelum ni. Yang perkara tu datangnya dari diri Fizah sendiri "

Ketika ini lidahku kelu seribu bahasa. Akalku ligat menyenaraikan satu2 karat jahiliyyah yang pernah membelengggu diri suatu masa dulu. Mungkin karat2nya masih lagi ada yang bersisa dalam hati.

3 perkataan Syed Quttub yang benar2 menyentuh hati ini

al-Quran itu meluhur, memberkati dan membersihkan umurnya.

meluhur itu membersihkan ruhiyah diri. Memberkati itu bagai mengisi lompong dalam diri manakala membersihkan adalah menyucikan.

Kalau Syed Quttub pernah merasa bagaimana gelapnya hidup dalam hambatan jahiliyyah, aku pun turut merasa betapa jijiknya hidupku semasa aku pernah berada dalam zaman jahiliyyahku. Bagaimana aku pernah merasai gelap jahiliyyah itu bagaikan suatu lapisan yang menghalang hati ini dari menerima nur dari Tuhan.

Dosa, sifat mazmumah... itulah jahiliyyah yang aku maksudkan.

Dan aku harap sisa2 karat jahiliyyah itu dapat semakin pudar dan menghilang dari hati ini.

Sedang aku kini semakin menghitung, merenung dan mengkoreksi diri.

Pintaku moga kesedaran ini terpasak menjunam ke dalam hati.

1 comment:

  1. salam cucu..

    Kata-kata Syed Quttub sememangnya terlalu menusuk jiwa..

    Syed Quttub orangnya tidak banyak berkata-kata, berbezadengan Imam Hasan Al Banna.
    Syed Quttub banyak berjuang melalui mata pena, dan setiap tulisannya bisa menghidupkan semangat jihad pemuda di zamannya..inshaAllah utk pemuda zaman skrg juga..

    Ada masa, bole sambung lagi ya dik..cntc2 la kakak2 hari tu..=)

    ReplyDelete